Izvorni znanstveni članak
Kršćanstvo kao simbolička forma. FILOZOFSKA ANALIZA MOGUĆNOSTI EKUMENSKOG DIJALOGA
Dražen Volk
orcid.org/0000-0003-2360-1338
; KBF – Zagreb, Teologija u Rijeci
Sažetak
Svaki ljudski pokušaj približavanja i stvaranja zajedništva pretpostavlja dijalog. Dijalog o kojem ovdje govorimo je dijalog na akademskoj razini, odnosno dijalog koji uključuje razmjenu razumskih spoznaja i iskustava, tj. dijalog koji nastoji biti objektivan. Budući da se nalazimo na području spoznaje, logično je za ovaj zadatak zatražiti pomoć filozofije. Kao sažetak filozofskog objašnjenja problema dijaloga moglo bi se reći da filozofija promatra dijalog u okviru dva problema: dijalog kao polazište spoznaje, te spoznaja „drugoga“ kao preduvjet dijaloga. Ovi problemi nas upućuju na to da je za otvoreni dijalog potrebno biti svjestan načina na koji smo došli do određenih spoznaja, te kako prepoznati drukčijost „drugoga”. Prema našem skromnom sudu filozofski pristup koji bi mogao bitno pomoći rješavanju navedenih zadataka je onaj velikog filozofa XX. st. Ernsta Cassirera, koji razvija filozofiju simboličkih formi. Primjenom ovog filozofskog sustava u teologiji se dolazi do zaključka da je i kršćanstvo, budući da je religija, određena simbolička forma. Iznošenjem temeljnih elemenata filozofije simboličkih formi i njihovom primjenom na kršćanstvo, dolazi se do bitnih zaključaka o razvoju specifične kršćanske svijesti i iskustva, a time i spoznaje, te do pozitivnog prihvaćanja pluralnosti u kršćanstvu, što baca novo svijetlo na mogućnost ekumenskog dijaloga.
Ključne riječi
dijalog; ekumenizam; filozofija simboličkih formi; spoznaja; teološka spoznaja
Hrčak ID:
71307
URI
Datum izdavanja:
21.1.2011.
Posjeta: 1.535 *