Izvorni znanstveni članak
Pravo na život u suvremenim etičkim promišljanjima i u socijalnom nauku Crkve
Miljenko Aničić
; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska
Vjekoslav Janković
Sažetak
Suvremeno se doba, usprkos mnogim neriješenim pitanjima, pa i ambivalentnosti tehničkoga i znanstvenog napretka, može pohvaliti mnogobrojnim pozitivnim postignućima na dobrobit pojedinca, društva i čitava čovječanstva. U najveća svakako spada kodeks ljudskih prava. Njihov se utjecaj proteže na sve sfere osobnoga i zajedničkoga života i žele ga učiniti čovječnijim. Razvoj modernih demokratskih društava ne bi bez njih bio zamisliv. S druge strane, upravo na ovom području postoje i mnogi problemi. Ne samo da se ljudska prava u mnogim zemljama svijeta nekažnjeno gaze, nego problem postoji i u samom njihovu razumijevanju i tumačenju. Vrlo su raznoliki vrijednosni sustavi, ne samo između kultura i država, nego i unutar pojedinih pluralističkih društava, što za sobom povlači različito shvaćanje i tumačenje ljudskih prava.
U ovom članku želimo predstaviti shvaćanja prava na život u liberalizmu, utilitarizmu i relativizmu, kao najčešće zastupljenim ideološkim strujama u ovo naše vrijeme, i usporediti ih sa shvaćanjima ovoga temeljnog prava u socijalnom nauku Katoličke crkve. Lišeno svojega utemeljenja na transcendentnom i bez normativne osnove u prirodnom zakonu i ljudskom dostojanstvu pravo na život se u spomenutim ideološkim strujama pretvara u svoju vlastitu osnovu ili svoj temelj nalazi u ljudskoj volji. Međutim, svaki takav pokušaj na koncu završava tragično. U modernoj inflaciji raznih, često međusobno proturječnih prava, pravo na život postaje predmetom manipulacija i žrtvom neograničene slobode pojedinca, njegovih interesa ili političkih odluka. Za kršćane i Crkvu pitanje ljudskih prava, pa prema tomu i prava na život, predstavlja poseban izazov. Činjenica je da se ideja ljudskih prava začela u kršćanskoj, zapadnjačkoj kulturi te da je od kršćanstva dobila odlučujući impuls: čovjek kao osoba slika je Boga. Iz toga slijedi da svaki čovjek posjeduje nepovrjedivo dostojanstvo i neotuđiva prava. Ta istina predstavlja srž ljudskih prava i kritički korektiv protiv svake manipulacije i zlouporabe. Zbog toga su pojave, kao što su: ubojstvo, pobačaj, eutanazija te razni oblici manipulacija čovjekovim životom, za kojima moderni čovjek često poseže kao za svojim pravom, za kršćansko shvaćanje potpuno neprihvatljive. Temelj čovjekova prava jest sam Bog. U današnjoj, liberalnoj kulturi odgovor na pitanje utemeljenja čovjekovih prava postaje sve urgentnija potreba.
Ključne riječi
ljudska prava; pravo na život; liberalizam; utilitarizam; relativizam; Crkva; socijalni nauk; pobačaj; eutanazija
Hrčak ID:
71764
URI
Datum izdavanja:
22.9.2011.
Posjeta: 3.641 *