Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5673/sip.49.2.4

Vezanost za školu – analiza privrženosti školi i predanosti školskim obvezama kod srednjoškolaca

Darko Roviš orcid id orcid.org/0000-0003-2058-0682 ; Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije Medicinski fakultet Sveučilišta Rijeci
Petar Bezinović orcid id orcid.org/0000-0002-2708-0018 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 2.344 Kb

str. 185-208

preuzimanja: 2.594

citiraj


Sažetak

Vezanost za školu (School bonding) se može razmatrati kroz različite oblike odnosa učenika sa školom, nastavnicima, vrijednostima i normama koje škola promiče. Kao takva ona je snažan zaštitni čimbenik za razvoj rizičnih ponašanja kojima se krše socijalne norme koje sama škola promiče. Cilj istraživanja bio je provjeriti mjere privrženosti školi i predanosti izvršavanju školskih obveza kao dviju temeljnih dimenzija konstrukta vezanosti za školu. U tu su svrhu pripremljene odgovarajuće mjerne ljestvice u skladu s konceptualizacijom Maddox i Prinz (2003). Podaci za analizu su prikupljeni na uzorku od 1.927 adolescenata, učenica i učenika svih srednjih škola u Primorsko-goranskoj županiji. Dvodimenzionalnost konstrukta je potvrđena faktorskom analizom. Koeficijent pouzdanost (Cronbach alfa) ljestvice Privrženosti školi o d 10 t vrdnji i znosi 0 ,87, dok pouzdanost ljestvice Predanosti izvršavanju školskih obveza od sedam tvrdnji iznosi 0,86. Njihova konceptualna različitost potvrđena je usporedivim regresijskim analizama s nizom prediktorskih varijabli kojima se ispitao odnos učenika prema školi. Ljestvice su provjerene i s obzirom na školski uspjeh, spol i tip škole
koju učenici pohađaju. Učenici koji ostvaruju bolji školski uspjeh iskazuju višu razinu privrženosti i predanosti, dok se učenici različitih tipova škola značajnije ne razlikuju po svojoj privrženosti školi, ali se značajno razlikuju po predanosti izvršavanja školskih obveza. Djevojke općenito i učenici gimnazijskih programa iskazuju višu razinu predanosti izvršavanju školskih obveza od učenika strukovnih
škola. Provedene analize potvrđuju valjanost razvijenih mjernih ljestvica i njihovu upotrebljivost za dalje istraživanja konstrukta vezanosti za školu na hrvatskom govornom području.

Ključne riječi

vezanost za školu; privrženost školi; predanost izvršavanju školskih obveza

Hrčak ID:

74932

URI

https://hrcak.srce.hr/74932

Datum izdavanja:

15.12.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 5.673 *