Izvorni znanstveni članak
POVEZANOST RANIH RODITELJSKIH PORUKA I NEŽELJENIH OBLIKA PONAŠANJA DJECE OSNOVNOŠKOLSKE DOBI
Josip Janković
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Mostaru, Mostar, BiH
Maja Laklija
orcid.org/0000-0002-2580-4983
; Studijski centar socijalnog rada, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Namjera je autora dobiti uvid u doživljaj djece o roditeljskom ponašanju u odnosu prema njima te povezanosti doživljaja roditeljskih
poruka s manifestiranim ponašanjima djece u socijalnom okruženju. U tom kontekstu u radu se iznosi koncept ranih roditeljskih
poruka koji je u teoriju i praksu uveo tvorac Transakcijske analize E. Berne, a kod nas ga dalje razvijao i istraživao J. Janković sa suradnicima.
Rezultati anketnog istraživanja na uzorku od 179 učenika, pokazuju da su kod dječaka češće prisutna agresivna ponašanja
i nepoštivanje pravila u odnosu na djevojčice te da s porastom dobi učenika raste i njihova tendencija ka nepoštivanju pravila. Rezultati
pokazuju da su poruke osnaživanja i poticanja od strane majki povezane s poteškoćama u psihičkom funkcioniranju djece; poruke
optuživanja te emocionalnog i fizičkog kažnjavanja s agresivnim i destruktivnim ponašanjem, nepoštivanjem pravila i poteškoćama u
psihičkom funkcioniranju djece, dok su poruke majčinske ljubavi i potvrđivanja u negativnoj korelaciji s agresivnim i destruktivnim
ponašanjima te nepoštivanjem pravila. Nadalje, utvrđeno je da postoji pozitivna povezanost poruka optuživanja, emocionalnog i
fizičkog kažnjavanja djece te negativna povezanost poruka ljubavi i potvrđivanja od strane očeva s agresivnim i destruktivnim ponašanjima,
nepoštivanjem pravila i poteškoćama u psihičkom funkcioniranju djece. Rezultati ukazuju na važnost razvijanja različitih
programa i treninga za razvoj i unapređenje roditeljskih vještina i poticanja pozitivnog te kompetentnog roditeljstva.
Ključne riječi
djeca; rane roditeljske poruke; oblici ponašanja
Hrčak ID:
77209
URI
Datum izdavanja:
10.2.2012.
Posjeta: 5.522 *