Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5673/sip.49.3.4

Školska klima i sukobi u školi

Saša Puzić orcid id orcid.org/0000-0001-7231-7312 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Branislava Baranović orcid id orcid.org/0000-0001-6768-3596 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Karin Doolan orcid id orcid.org/0000-0002-6478-062X ; Odjel za Sociologiju, Sveučilište u Zadru


Puni tekst: hrvatski pdf 466 Kb

str. 335-358

preuzimanja: 8.600

citiraj


Sažetak

Promatrajući sukobe među učenicima iz ekološko-razvojne perspektive u tekstu se prezentiraju rezultati istraživanja učeničke, nastavničke i ravnateljske percepcije školske klime vezano uz pojavu i rješavanje sukoba među učenicima. Istraživanje je provedeno na uzorku 370 učenika osmih razreda deset zagrebačkih osnovnih škola, 29 nastavnika i 5 ravnatelja. U istraživanju su korištene mješovite metode istraživanja: anketno ispitivanje učenika, fokus grupe s nastavnicima i intervjui s ravnateljima. Podaci upućuju da su među učenicima najčešći verbalni konflikti, ali znatan broj učenika navodi i fizičke sukobe. Uz konfliktne, u školama postoje i suradnički odnosi među učenicima. Kada je riječ o odnosima s nastavnicima, učenici ih percipiraju kao osobe od kojih se može dobiti podrška u rješavanju sukoba, no istodobno nižim vrijednostima procjenjuju njihovo poštovanje i uvažavanje učenika. Utvrđeno je također da su djevojčice “osjetljivije” od dječaka na pojavu nasilja u školi, te da učenici s najvišim ocjenama i oni koji su rjeđe bili izloženi nasilju nešto pozitivnije procjenjuju školsko okruženje od ostalih učenika. U razgovorima s nastavnicima i ravnateljima blaži se oblici sukoba među učenicima predstavljaju kao sastavni dio školske svakodnevice. Više je nastavnika i ravnatelja izrazilo zabrinutost uslijed pojave “cyber-bullyinga”, odnosno verbalnog nasilja preko Facebook-a. Među čimbenicima koji negativno utječu na školsku klimu i pojavu sukoba ističu se nedovoljna stručna osposobljenost nastavnika za rješavanje sukoba među učenicima, ograničavajuće organizacijske karakteristike škole, zdravstvene poteškoće učenika i nesređene obiteljske prilike učenika.

Ključne riječi

školska klima; ekološko-razvojna perspektiva; sukobi i nasilje u školi; odnosi među učenicima; odnosi s nastavnicima; učenička perspektiva; perspektiva nastavnika i ravnatelja

Hrčak ID:

79838

URI

https://hrcak.srce.hr/79838

Datum izdavanja:

13.4.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 14.224 *