Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Značaj i mogućnost estetskog odgoja i obrazovanja u pedagoškom procesu. Iz vidokruga fenomenološko-aksiološke estetike Pavla Vuk-Pavlovića

Milan Mišković


Puni tekst: hrvatski pdf 680 Kb

str. 449-461

preuzimanja: 1.775

citiraj


Sažetak

Ako za smisao odgoja uzmemo pomoć mladima da izrastu u kulturne ličnosti, štoviše autonomne i uravnotežene osobe, sposobne da u društvu realiziraju bitno ljudske sposobnosti, onda estetski odgoj, obrazovanje i kultura trebaju dobiti veću i značajniju ulogu u pedagoškom procesu nego dosad. Rad nastoji iznijeti iz vidokruga estetike P. Vuk-Pavlovića - značaj i mogućnosti estetskog doživljavanja i umjetnosti za kulturu, individualni i društveni život; zatim ukazati na značaj i mogućnosti estetskog odgoja, obrazovanja i kulture, i kako da se oni više realiziraju u pedagoškom procesu. Značenje i mogućnosti estetskog odgoja i obrazovanja proizlazi: 1. iz aksiološke širine i sadržinske obuhvatnosti estetsko područja, u kojem se mogu prikazati sve izvanestetske vrijednosti iz prirodnog, povijesnog i kulturnog života, što omogućuje da se kroz umjetničko doživljavanje upozna čovjekovo posebno društveno, nacionalno i univerzalno življenje, svjetovi i sudbine, i tako dobije dobra priprema za što puniji i osmišljeniji život; 2. iz karaktera estetskog doživljaja, akta, uvida, gdje sudjeluje intelekt u svim mogućnostima i čuvstvo u svim očitovanjima, pa estetsko-umjetničko doživljavanje traži i razvija čitava čovjeka; 3. iz osobitosti estetskog stava, koji suživljajnim poistovjećivanjem daje »znanje i osviještenost, što zadire duboko u ljudsku ćud i pogađa srž egzistencije« (Vuk-Pavlović) i istodobno kao nepraktičko-teorijski stav ne smjera na (nasilnu) izmjenu svijeta, već doživljavanjem i proziranjem doseže njegovu »ljepotu« i (ne)istinu; 4. iz višestrukog djelovanja umjetnosti na usmjeravanje (duševnog) života pojedinaca, druževne skupine (generacije) i cijelog društva i kulture; 5. iz estetskih principa: čitavosti, potpunosti, cjelovitosti, zaokruženosti, dovršenosti i »upredmećene« duševnosti.

Ključne riječi

Hrčak ID:

81976

URI

https://hrcak.srce.hr/81976

Datum izdavanja:

5.12.1994.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.841 *