Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Spolne razlike u (meta) kognitivnim i motivacijskim čimbenicima razumijevanja teksta adolescenata u Hrvatskoj i Sloveniji

Svjetlana Kolić-Vehovec orcid id orcid.org/0000-0002-0340-8832 ; Filozofski fakultet u Rijeci
Sonja Pečjak ; Filozofski fakultet u Ljubljani
Barbara Rončević Zubković orcid id orcid.org/0000-0002-0276-8326 ; Filozofski fakultet u Rijeci


Puni tekst: hrvatski pdf 611 Kb

str. 229-241

preuzimanja: 749

citiraj


Sažetak

Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi razlikuju li se dječaci i djevojčice završnih razreda osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji u razumijevanju pri čitanju, kao i u relevantnim (meta)kognitivnim (rječnik, metakognitivno znanje i sažimanje) i motivacijskim čimbenicima (interes, uključenost u čitanje, percipirana kompetentnost, vanjska motivacija) uključenim u razumijevanje. Istraživanje je provedeno na uzorcima učenika osmih razreda osnovne škole u Hrvatskoj (N = 240) i devetih razreda osnovne škole u Sloveniji (N = 265). Razumijevanje ekspozitornog i narativnog teksta ispitano je tekstovima iz međunarodnog ispitivanja pismenosti IEA (1991). Također su primijenjeni Test rječnika (Hershel, 1963), Upitnik metakognitivnog znanja i zadatak sažimanja, kao i Upitnik motivacije za čitanje (Wigfield i Guthrie, 1997). Djevojke imaju bolje metakognitivno znanje o strategijama čitanja, veću motivaciju za čitanje i bolje razumiju narativni tekst. Učenici iz Slovenije postižu više rezultate na mjerama (meta)kognitivnih čimbenika razumijevanja, te u intrinzičnoj motivaciji i u razumijevanju ekspozitornog teksta. Učenici iz Hrvatske iskazuju višu ekstrinzičnu motivaciju i percipiranu kompetentnost.

Ključne riječi

spolne razlike; razumijevanje teksta; rječnik; metakognitivno znanje; sažimanje; motivacija za čitanje

Hrčak ID:

82671

URI

https://hrcak.srce.hr/82671

Datum izdavanja:

15.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.992 *