Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme

Igor Bajšanski ; Filozofski fakultet u Rijeci


Puni tekst: hrvatski pdf 618 Kb

str. 83-96

preuzimanja: 606

citiraj


Sažetak

Tijekom nadgledanja razumijevanja teksta, metakognitivne procjene o razumijevanju teksta formiraju se na temelju različitih vrsta dostupnih znakova. Dvije vrste takvih znakova jesu i percipirani interes i percepcija poznatosti sadržaja teksta. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati povezanost procjena o interesu i poznatosti teme teksta s metakognitivnim procjenama formiranim tijekom nadgledanja razumijevanja ekspozitornog teksta. U istraživanju je sudjelovalo 69 studenata psihologije. Sudionici su čitali 6 ekspozitornih tekstova. Nakon čitanja svakog teksta, a prije rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja, sudionici su procijenili kakva će im biti izvedba na tim zadacima. Nakon rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja ispitanici su procijenili uspješnost rješavanja zadataka. Osim ovih metakognitivnih procjena prikupljene su i procjene interesa i poznatosti teme prije i nakon čitanja teksta. Analiza intraindividualnih korelacija između različitih procjena i izvedbe na zadacima razumijevanja pokazala je da su metakognitivne procjene u većoj mjeri povezane s procjenama interesa i poznatosti teme nego s izvedbom na zadacima za ispitivanje razumijevanja. Dobivene su više korelacije između metakognitivnih procjena i procjena poznatosti teme nego između metakognitivnih procjena i procjena interesa. Dobiveni rezultati upućuju na to da iako se i procjene izvedbe i procjene uspješnosti u određenoj mjeri temelje na percipiranom interesu i poznatosti teme, njihova je uloga važnija kod procjena izvedbe.

Ključne riječi

ekspozitorni tekst; metakognicija; nadgledanje razumijevanja; metakognitivne procjene

Hrčak ID:

83026

URI

https://hrcak.srce.hr/83026

Datum izdavanja:

15.6.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.853 *