Paediatria Croatica, Vol. 56 No. 1, 2012.
Izvorni znanstveni članak
ZNAČENJE RANOG PREPOZNAVANJA RIZIČNIH ČIMBENIKA U PREVENCIJI TEŠKOĆA ČITANJA
Mirjana Lenček
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zdravko Kolundžić
; OB Požega
Diana Arapović
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Sažetak
U Hrvatskoj je vrlo malo istraživanja usmjereno na vezu prijevremenoga rođenja i uspjeha prijevremeno rođene djece u čitanju i pisanju. Poznato je da je prijevremeno rođenje čimbenik neurorizika za razvoj, a u području jezika, čitanja i pisanja još su nedostatna objašnjenja posljedica koje iz toga proizlaze. Prijevremeno rođena djeca nerijetko iskazuju niža postignuća u složenijim aktivnostima i vještinama, kao kod čitanja i pisanja, dok razvoj u području jednostavnijih procesa teče uredno. Baš zbog takvih odnosa nije rijetkost da nedostatnosti ostanu neotkrivene. Cilj ovoga rada bio je utvrditi jesu li vrijednosti perinatalnih mjera – gestacijske dobi, porođajne mase, vrijednosti Apgar-a 1 i 2 predviđatelji vještine čitanja, a njihove niže vrijednosti, kakve postoje kod prijevremeno rođene djece, povezane s teškoćama u čitanju. Ispitano je 34-ero prijevremeno rođene djece i 34-ero djece kontrolnoga uzorka. Rezultati su pokazali da se temeljem mjerenih perinatalnih čimbenika može predvidjeti uspjeh u čitanju, mjeren u dobi između desete i jedanaeste godine djece. Među prijevremeno rođenom djecom moguće je govoriti i o većoj učestalosti teškoća čitanja u odnosu na kontrolni uzorak. Namjera je ovoga rada upozoriti na potrebu sustavnih praćenja i logopedske procjene prijevremeno rođene djece, posebno u području jezika i predvještina čitanja. Preventivne aktivnosti trebaju obuhvatiti i programe intervencije u ovim područjima kako bi se spriječio nastanak teškoća učenja.
Ključne riječi
Deskriptori: PRIJEVREMENO ROĐENJE; ČITANJE - psihologija
Hrčak ID:
87259
URI
Datum izdavanja:
1.3.2012.
Posjeta: 1.662 *