Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Pristupi procjeni teorije uma u dojenačkoj i predškolskoj dobi

Marija Šakić ; Institut Ivo Pilar u Zagrebu
Marina Kotrla Topić ; Institut Ivo Pilar u Zagrebu
Marta Ljubešić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski PDF 253 Kb

str. 359-381

preuzimanja: 5.031

citiraj


Sažetak

Teorija uma odnosi se na sposobnost pripisivanja neopažljivih mentalnih stanja sebi i drugima te upotrebe tih stanja u objašnjavanju i predviđanju ponašanja. Ta je sposobnost iznimno važna u svakodnevnim socijalnim interakcijama, a poteškoće u teoriji uma zamijećene su u različitim kliničkim stanjima. U radu su prikazane ključne razvojne promjene u teoriji uma u dojenačkoj i predškolskoj dobi te su razmotreni različiti pristupi procjeni teorije uma u tim razvojnim razdobljima. Detaljnije su opisani Ljestvica rane socijalne komunikacije (Mundy i sur., 2003), zadatci za ispitivanje razumijevanja želja, emocija i netočnih vjerovanja, Ljestvica teorije uma (Wellman i Liu, 2004), pristup temeljen na proučavanju dječjega govora o mentalnim stanjima i onaj temeljen na procjenama skrbnika. Naposljetku su opisani nalazi koji upućuju na značaj teorije uma u djece urednoga razvoja, kao i na važnost procjene teorije uma u okviru rane dijagnostike određenih razvojnih poteškoća i poremećaja.

Ključne riječi

teorija uma; združena pažnja; socijalna komunikacija; govor o mentalnim stanjima

Hrčak ID:

89530

URI

https://hrcak.srce.hr/89530

Datum izdavanja:

30.9.2012.

Posjeta: 6.669 *