hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti

Ana Maskalan   ORCID icon orcid.org/0000-0001-9969-1507 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (186 KB) str. 461-483 preuzimanja: 491* citiraj
APA 6th Edition
Maskalan, A. (2006). Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti. Sociologija i prostor, 44 (174 (4)), 461-483. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/94062
MLA 8th Edition
Maskalan, Ana. "Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti." Sociologija i prostor, vol. 44, br. 174 (4), 2006, str. 461-483. https://hrcak.srce.hr/94062. Citirano 20.01.2020.
Chicago 17th Edition
Maskalan, Ana. "Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti." Sociologija i prostor 44, br. 174 (4) (2006): 461-483. https://hrcak.srce.hr/94062
Harvard
Maskalan, A. (2006). 'Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti', Sociologija i prostor, 44(174 (4)), str. 461-483. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/94062 (Datum pristupa: 20.01.2020.)
Vancouver
Maskalan A. Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti. Sociologija i prostor [Internet]. 2006 [pristupljeno 20.01.2020.];44(174 (4)):461-483. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/94062
IEEE
A. Maskalan, "Žene i znanstvena fantastika: analiza britanske i američke ZF-književnosti", Sociologija i prostor, vol.44, br. 174 (4), str. 461-483, 2006. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/94062. [Citirano: 20.01.2020.]

Sažetak
U ovom se članku analizira književni žanr znanstvene fantastike (kratica
ZF) te se, kroz povijesni presjek toga žanra, problematizira položaj žene kao znanstvenofantastič
nog lika i kao autorice ZF-romana. Znanstvenu je fantastiku teško
definirati, jer ona odudara od zahtjeva konvencionalne književnosti. Ipak, ono što
se može reći za sva ZF-djela jest osjećaj čuđenja što ga ona izazivaju kod čitatelja,
tj. kognitivno otuđenje-svijest o razlikama književnoga i stvarnog svijeta, čime se
ostvaruje kritička analiza realnosti i sebstva. Bez obzira na obilje tema i razna zanimljiva
filozofska promišljanja prisutna u tome često prezrenom žanru, znanstvenu
fantastiku žene ne čitaju i ne pišu u onom razmjeru u kojem to čine muškarci. Taj
se stav potkrepljuje povijesnim pregledom tema i autora/ica znanstvene fantastike
od njezinih korijena u utopijskim fantazijama 17. stoljeća te goticizma Mary Shelley,
preko američke ere magazina, britanskog Novog vala, pa do cyberpunka. Zaključ
ak koji se nameće jest da se radi o književnosti koja zanemaruje ženski rod ili
ga izravno ponižava, opisujući žene najčešće kao žrtve ili trofeje. ženski su likovi
rijetki i tipizirani. Autorica znanstvene fantastike je malo i uglavnom pišu pod pseudonimom.
Kao što znanost stoljećima nije uključivala žene u svoje redove, odričući
im moral i um, tako i znanstvena fantastika, žanr koji često stavlja znanost u centar
svoga interesa, preuzima gotovo jednak stav. Tek odnedavno ženama se, kroz pojavu
meke znanstvene fantastike, pruža mogućnost uvođenja vlastitih tema i promiš
ljanja.

Ključne riječi
znanstvena fantastika; žena; kognitivno otuđenje; Frankenstein

Hrčak ID: 94062

URI
https://hrcak.srce.hr/94062

[engleski] [francuski]

Posjeta: 953 *