Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Neke dvojbe u primjeni faktorske analize u području istraživanja odgoja i obrazovanja (pedagogiji)

Siniša Opić orcid id orcid.org/0000-0001-9800-0145 ; Učiteljski Fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 789 Kb

str. 481-496

preuzimanja: 325

citiraj


Sažetak

Cilj je rada rasvijetliti neke dvojbe u primjeni faktorske analize, poput: razlika između faktorske analize i analize glavnih komponenata, odabir odgovarajuće veličine i omjera uzorka i broja varijabla, razlika između ortogonalnih i kosokutnih rotacija, odabir odgovarajućeg kriterija za zaustavljanje ekstrakcije faktora (Guttman-Kaiserov kriterij i Cattelov „scree test“), te odabir odgovarajuće matrice za interpretaciju faktora (matrica sklopa i matrica strukture). Navedene dvojbe u istraživanjima odgoja i obrazovanja (naglasak je na pedagogiji) potkrjepljenje su preglednim stajalištima i deskripcijama raznih autora te čitatelju pružaju samostalan zaključak o odabiru određenih interpretacija, odnosno stajališta, a sukladno ulaznim parametrima vlastitog istraživanja. Kompleksnost faktorske analize naglašava upitnost jednoznačnih stajališta, odnosno propitivanje odabira odgovarajućih statističkih parametara.

Ključne riječi

aktorska analiza, rotacija, varijanca, metoda glavnih komponenata, matrica sklopa, matrica strukture

Hrčak ID:

94781

URI

https://hrcak.srce.hr/94781

Podaci na drugim jezicima: engleski talijanski

Posjeta: 1.235 *