Pregledni rad
Neke dvojbe u primjeni faktorske analize u području istraživanja odgoja i obrazovanja (pedagogiji)
Siniša Opić
orcid.org/0000-0001-9800-0145
; Učiteljski Fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Cilj je rada rasvijetliti neke dvojbe u primjeni faktorske analize, poput: razlika između faktorske analize i analize glavnih komponenata, odabir odgovarajuće veličine i omjera uzorka i broja varijabla, razlika između ortogonalnih i kosokutnih rotacija, odabir odgovarajućeg kriterija za zaustavljanje ekstrakcije faktora (Guttman-Kaiserov kriterij i Cattelov „scree test“), te odabir odgovarajuće matrice za interpretaciju faktora (matrica sklopa i matrica strukture). Navedene dvojbe u istraživanjima odgoja i obrazovanja (naglasak je na pedagogiji) potkrjepljenje su preglednim stajalištima i deskripcijama raznih autora te čitatelju pružaju samostalan zaključak o odabiru određenih interpretacija, odnosno stajališta, a sukladno ulaznim parametrima vlastitog istraživanja. Kompleksnost faktorske analize naglašava upitnost jednoznačnih stajališta, odnosno propitivanje odabira odgovarajućih statističkih parametara.
Ključne riječi
aktorska analiza, rotacija, varijanca, metoda glavnih komponenata, matrica sklopa, matrica strukture
Hrčak ID:
94781
URI
Posjeta: 1.235 *