Izvorni znanstveni članak
Fisharmonika Petera Titza iz Župe sv. Mihaela Arkanđela u Osijeku : tehničke karakteristike i restauracija
Emin Armano
Sažetak
Autor rada donosi kratak prikaz razvoja instrumenta tipa harmonija od 1790. do 1860. godine, smještajući ga u kontekst promjene glazbenih stilova i glazbenog instrumentarija te u kontekst društvenih promjena nastalih nakon Francuske revolucije. Ozračje u kojem nastaje taj tip glazbala i njegovu recepciju kod glazbenika prikazuje kroz djelovanje konstruktora harmonija iz Salzburga, franjevca Petera Singera (1810. – 1882.). U dijelu teksta o fisharmonici P. Titza u Osijeku autor donosi iscrpnu dokumentaciju o samom instrumentu. Kao nadziratelj radova obnove, autor objavljuje „Projekt obnove fisharmonike“ i „Zapisnik tehničke primopredaje“, dokumentirajući tako rad na obnovi glazbenog ustroja instrumenta koji je izveo orguljar Marko Rastija iz Zagreba i obnovi kućišta što ju je izveo restaurator za drvo Zoran Balaban iz Osijeka. Na kraju rada autor vrjednuje fisharmoniku P. Titza u Osijeku kao spomenik međunarodne kategorije uz argumentaciju da je ona možda jedini u potpunosti u izvornom stanju sačuvan primjerak te radionice, čiji je glazbeni ustroj obnovljen uz potpuno očuvanje izvorne supstance te upotrebom metoda i materijala sukladnih vremenu gradnje instrumenta. Osječka obnovljena fisharmonika ima posebnu spomeničku vrijednost jer, kao artefakt, predstavlja fizičku sponu koja povezuje njenog bečkoga graditelja, nasljednika značajne radionice Jacoba Deutschmanna, K. und K. Harmonium – Hoffabrikanta Petera Titza s njegovim nasljednikom, najznačajnijim proizvođačem harmonija u Austro-Ugarskoj Monarhiji Teophilom Kotykiewiczem.
Ključne riječi
Peter Titz; fisharmonika; harmonium; harmonij; restauracija
Hrčak ID:
9889
URI
Datum izdavanja:
25.1.2007.
Posjeta: 3.801 *