Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Umjetnost, znanje, svjedočanstvo

Iris Vidmar orcid id orcid.org/0000-0003-3780-6457 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Elvio Baccarini orcid id orcid.org/0000-0002-6771-9859 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 391 Kb

str. 333-348

preuzimanja: 712

citiraj


Sažetak

U ovom radu želimo istražiti različite epistemološke koristi koje dobivamo putem nekih umjetničkih djela, pri čemu smo primarno usredotočeni na narativne umjetnosti. Tvrdimo da u određenom smislu, narativne umjetnosti (primjerice književnost, film a i neka djela vizualne umjetnosti) mogu biti slične svjedočanstvu, utoliko što pružaju informacije koje mogu biti epistemološki vrijedne za kognitivne djelatnike kakvi smo mi. Razlikujemo barem dvije šire kategorije tih epistemoloških vrijednosti, od kojih prva uključuje ‘navođenje činjenica’ i u tom je smislu pandan paradigmatskom slučaju svjedočanstva u kojem ono što informator govori može biti izvor znanja za publiku koja time naprosto dobiva činjenice (ovo je prvi slučaj, kada govorimo o umjetničkim djelima kao o ‘tellings’). Međutim, to nije najsvojstvenija i najznačajnija vrsta epistemoloških vrijednosti koje dobijemo iz umjetnosti. Druga kategorija tiče se povećavanja svijesti ili produbljivanja razumijevanja o nekom fenomenu, koji se može odvijati na dva načina: ili pružanjem činjenica na specifično snažan i prožimalački način (ovo je drugi smisao u kojem o umjetničkom djelu možemo govoriti kao o ‘tellings’), ili prezentiranjem stajališta, stava ili mišljenja umjetnika koji nam može biti prosvjetljujući ili pak predstavljati izazov našem stajalištu.

Ključne riječi

narativne umjetnosti; svjedočanstvo; znanje; epistemološke koristi

Hrčak ID:

68517

URI

https://hrcak.srce.hr/68517

Datum izdavanja:

19.5.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski francuski njemački

Posjeta: 2.114 *