Izvorni znanstveni članak
Jezične teškoće u osoba s oštećenjem mozga
Tatjana Prizl Jakovac
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Zagreb, Hrvatska
Ana Leko
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Istraživanje je provođeno s ciljem ispitivanja razumijevanja i imenovanja osoba s traumatskim oštećenjem mozga i moždanim udarom. Zadatci za ispitivanje razumijevanja riječi (sinonimi i prijedlozi) i rečenica preuzeti su i prilagođeni iz “Psycholinguistic Assessments of Language Processing in Aphasia“ (PALPA, Kay i sur., 1992). Istraživanjem je obuhvaćeno deset ispitanika. Vrsta i stupanj izraženih jezično govornih teškoća nisu uzeti kao kriterij. U obje je skupine bilo po tri muškarca i dvije žene, u dobi od 18 do 66 godina. Vođeni pretpostavkom da su kod osoba s komunikacijskim poremećajem nastalim traumatskim oštećenjem mozga prisutni pragmatični problemi, a kao posljedica moždanog udara javlja se afazija vezana uz lingvističke teškoće, očekivali smo razlike, koje statističkim analizama nisu potvrđene. Očekivane razlike u bržem jezičnom oporavku i napretku u logopedskoj terapiji, također nisu pokazale statističku značajnost između ispitanika s različitim uzrokom oštećenja mozga. Obje grupe ispitanika pokazale su značajn napredak u završnom ispitivanju, nakon provedene terapije. Iako traumatsko oštećenje mozga uzrokuje komunikacijski poremećaj, uz prisustvo jezičnih problema, koji su drugačiji nego kod osoba s afazijama, u ranoj fazi rehabilitacije imaju puno sličnosti i trebaju precizan logopedski dijagnostički postupak.
Ključne riječi
traumatsko oštećenje mozga; moždani udar; komunikacijski poremećaj; afazija
Hrčak ID:
79019
URI
Datum izdavanja:
2.4.2012.
Posjeta: 3.285 *