Market-Tržište, Vol. 24 No. 1, 2012.
Prethodno priopćenje
Usporedba strukturnih modela percipirane vrijednosti
Sunčana Piri Rajh
orcid.org/0000-0001-7715-1518
; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb
Sažetak
Percipirana vrijednost kao važna odrednica kupovnog ponašanja već se dugi niz godina proučava u okviru marketinške znanosti. Rezultat toga su brojni teorijski i istraživački radovi koji opisuju kako potrošač percipira vrijednost u procesu kupovine. Dosadašnja istraživanja percipiranu vrijednost promatraju ili kao varijablu koja se formira pod utjecajem percepcije kvalitete proizvoda i percepcije (novčanog) troška ili kao varijablu na koju utječe potrošačeva percepcija rizika. Riječ je o dvama donekle nezavisnim smjerovima istraživanja. Povezuju ih radovi u okviru kojih se objedinjuju i istražuju utjecaji percepcije kvalitete, troška i rizika na formiranje potrošačeve percepcije vrijednosti. U ovom su radu prikazana tri pristupa formiranja percepcije vrijednosti koji se temelje na prethodno opisanim pravcima istraživanja. Cilj rada je utvrditi koji od navedenih pristupa ima bolje uporište u empirijskim podacima. Istraživanje je provedeno metodom ankete na uzroku hrvatskih potrošača. U istraživanju su uključene tri kategorije proizvoda. Prikupljeni podaci analizirani su metodom modeliranja strukturnih jednadžbi (SEM). Iako i ostala dva modela imaju uporište u empirijskim podacima, istraživanje je pokazalo da model utjecaja percipiranog funkcionalnog i financijskog rizika na percipiranu vrijednost najbolje odgovara empirijskim podacima. Drugim riječima, varijacije u percipiranom funkcionalnom i percipiranom financijskom riziku najbolje opisuju varijacije u percipiranoj vrijednosti.
Ključne riječi
percipirana kvaliteta; percipirani trošak; percipirani rizik; percipirana vrijednost
Hrčak ID:
85631
URI
Datum izdavanja:
11.7.2012.
Posjeta: 2.872 *