Izvorni znanstveni članak
"Brže bolje u formu" - mitologija ljepote, komercijalizacija i discipliniranje tijela
Zdenko Zeman
orcid.org/0000-0002-3005-0995
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska
Marija Geiger Zeman
orcid.org/0000-0002-1192-4722
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Rad propituje transformacije i multiplikacije ideja, koncepcija i predodžbi muževnosti nastalih u kontekstu (konzumerističkog) mita o muškoj ljepoti. Naime, u skladu s predviđanjima Naomi Wolf, inicijacija u mitologiju ljepote i vječne mladosti posljednjih desetljeća više nije rezervirana samo za žene. Uz feminizam, svjetske ratove, promjene u svijetu rada, afirmaciju gay pokreta, snažan utjecaj na krizu hegemonijskog maskuliniteta i općenito na promjene u konstruiranju muževnosti imaju nastanak i uspon konzumerističkog društva. Konzumerizam je komodificirao muževnost. Krajem 1980-ih muškarci postaju komercijalna meta, pri čemu je dovedena u pitanje patrijarhalna dualistička matrica koja razlikuje »maskuline« i »feminine« kulturne prakse, odnosno proizvodnju tretira kao mušku, a potrošnju kao žensku aktivnost. Konzumeristička kultura (uspješno i profitabilno) manipulira slikama »discipliniranih tijela«, koja su »savršeno« oblikovana podvrgavanjem permanentnim režimima vježbe, reducirane prehrane, medikalizacije, estetskih intervencija i, općenito, naglašene brige za (vlastito) tijelo. U radu se recentne predodžbe muževnosti ilustriraju predodžbama muževnosti prezentiranim u globalno poznatom i popularnom magazinu za muškarce Men´s Health.
Ključne riječi
tradicionalna (hegemonijska) muževnost; alternativne muževnosti; tijelo; discipliniranje; komodifikacija; konzumerizam; komercijalizacija
Hrčak ID:
94722
URI
Datum izdavanja:
27.12.2012.
Posjeta: 3.234 *