Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

"Brže bolje u formu" - mitologija ljepote, komercijalizacija i discipliniranje tijela

Zdenko Zeman orcid id orcid.org/0000-0002-3005-0995 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska
Marija Geiger Zeman orcid id orcid.org/0000-0002-1192-4722 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 386 Kb

str. 59-75

preuzimanja: 1.288

citiraj


Sažetak

Rad propituje transformacije i multiplikacije ideja, koncepcija i predodžbi muževnosti nastalih u kontekstu (konzumerističkog) mita o muškoj ljepoti. Naime, u skladu s predviđanjima Naomi Wolf, inicijacija u mitologiju ljepote i vječne mladosti posljednjih desetljeća više nije rezervirana samo za žene. Uz feminizam, svjetske ratove, promjene u svijetu rada, afirmaciju gay pokreta, snažan utjecaj na krizu hegemonijskog maskuliniteta i općenito na promjene u konstruiranju muževnosti imaju nastanak i uspon konzumerističkog društva. Konzumerizam je komodificirao muževnost. Krajem 1980-ih muškarci postaju komercijalna meta, pri čemu je dovedena u pitanje patrijarhalna dualistička matrica koja razlikuje »maskuline« i »feminine« kulturne prakse, odnosno proizvodnju tretira kao mušku, a potrošnju kao žensku aktivnost. Konzumeristička kultura (uspješno i profitabilno) manipulira slikama »discipliniranih tijela«, koja su »savršeno« oblikovana podvrgavanjem permanentnim režimima vježbe, reducirane prehrane, medikalizacije, estetskih intervencija i, općenito, naglašene brige za (vlastito) tijelo. U radu se recentne predodžbe muževnosti ilustriraju predodžbama muževnosti prezentiranim u globalno poznatom i popularnom magazinu za muškarce Men´s Health.

Ključne riječi

tradicionalna (hegemonijska) muževnost; alternativne muževnosti; tijelo; discipliniranje; komodifikacija; konzumerizam; komercijalizacija

Hrčak ID:

94722

URI

https://hrcak.srce.hr/94722

Datum izdavanja:

27.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.206 *