Pregledni rad
Polazišta proučavanju transformacijske uloge udžbenika
Rona Bušljeta
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Neupitna je važnost i utjecaj sadržaja koji prezentiraju udžbenici. Ipak, uzme li se u obzir činjenicu da je udžbenik i dalje osnovno sredstvo u institucionaliziranom procesu odgoja i obrazovanja, odnosno temelj procesa poučavanja i učenja, onda se isti ne bi smio promatrati isključivo kao sredstvo transmisije propisanih informacija, već bi se primarno naglasak trebao staviti na njegovu transformacijsku ulogu koja se temelji na koncipiranju i uređenju udžbenika u skladu sa znanstvenim dostignućima vezanim uz procese poučavanja i učenja u svrhu ispunjavanja ciljeva odgoja i obrazovanja. Transformacijska uloga udžbenika, odnosno njegova didaktičko-metodička koncepcija, predstavlja vrlo složen fenomen koji upućuje na aktualnu odgojnu-obrazovnu politiku države, odnosno znanstvene dosege pedagogije, didaktike, metodike pa i psihologije te ujedno određuje način učenikove recepcije, razumijevanja, memoriranja, komunikacije, motivacije i samoučenja, kao što utječe i na logiku, organiziranje i strukturiranje procesa poučavanja. S obzirom na to da je u Hrvatskoj proces standardizacije didaktičkometodičke koncepcije udžbenika započeo tek 2003. donošenjem prvog Udžbeničkog standarda, u ovome se radu kritički analizira njegov dio koji se odnosi na didaktičkometodičke standarde i zahtjeve te se uz pomoć znanstvene literature iznose konkretni prijedlozi za njihovo nadopunjavanje.
Ključne riječi
didaktičko-metodički instrumentarij; didaktičko-metodička koncepcija; didaktičko-metodički kriteriji; udžbenik; Udžbenički standard
Hrčak ID:
99758
URI
Datum izdavanja:
26.3.2013.
Posjeta: 1.709 *