Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Kulturno (re)ko nstruiranje Europe u romanu Christkind Borisa Dežulovića

Jakov Sabljić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku


Puni tekst: hrvatski pdf 298 Kb

str. 59-82

preuzimanja: 670

citiraj


Sažetak

U radu se analiziraju imagološki aspekti romana Christkind (2003) Borisa Dežulovića. Djelo pripada korpusu suvremenih proznih tekstova u kojima se tematiziraju protokoli konceptualiziranja zbilje, granice i identiteta. Zato se naročita pozornost usmjerava na: a) osobitosti kulturno-povijesno uspostavljenih identitetnih sedimentacija, b) metageografiju (kvalifikative vezane uz pripadnost određenom zemljopisnom prostoru) i c) proces obrtanja takozvanog imperijalizma mašte aktualiziranjem literarnog imaginarija o Austriji, koji je po rezultirajućim geoantropološkim izvodima namjerice identičan rezoniranju prema zapadnocentričnoj matrici balkanističkog diskursa. Osim toga analizira se književna figura vampira, čija je čudovišnost u romanu posljedica geopolitike, odnosno subjektova pozicioniranja u kontekst određenog prostora – Balkana – koji se može sagledati kao projekcija zapadnoeuropskih kolektivnih tjeskoba i potisnute prošlosti. Pritom uvlačenje (izvan)fikcionalnih čitatelja u potragu za otkrivanjem navodnog ubojice/vampira također nije retorička igra, nego ozbiljna situacija kojom se naglašava kako praznovjerica, potaknuta upravo žanrovskim obrazovanjem gotskim romanom, posebice Drakulom (1897) Brama Stokera, usmjeruje negativno imaginiranje pojedinaca i skupina. Zbog toga u Christkindu nije važno konvencionalno strukturiranje fabule, nego konvencionalno strukturiranje egzistencije prema modelu obrnute mimeze. U tom se kontekstu subverzivna uloga figure vampira snažno manifestira u pogledu rastakanja prividno koherentnog »jastva« konstruiranog u odnosu na tobožnju »drugost«, odnosno ono što je »različito«, »nepoznato« i »strano«.

Ključne riječi

Hrčak ID:

109068

URI

https://hrcak.srce.hr/109068

Posjeta: 1.002 *