Izvorni znanstveni članak
Kulturno (re)ko nstruiranje Europe u romanu Christkind Borisa Dežulovića
Jakov Sabljić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku
Sažetak
U radu se analiziraju imagološki aspekti romana Christkind (2003) Borisa Dežulovića. Djelo pripada korpusu suvremenih proznih tekstova u kojima se tematiziraju protokoli konceptualiziranja zbilje, granice i identiteta. Zato se naročita pozornost usmjerava na: a) osobitosti kulturno-povijesno uspostavljenih identitetnih sedimentacija, b) metageografiju (kvalifikative vezane uz pripadnost određenom zemljopisnom prostoru) i c) proces obrtanja takozvanog imperijalizma mašte aktualiziranjem literarnog imaginarija o Austriji, koji je po rezultirajućim geoantropološkim izvodima namjerice identičan rezoniranju prema zapadnocentričnoj matrici balkanističkog diskursa. Osim toga analizira se književna figura vampira, čija je čudovišnost u romanu posljedica geopolitike, odnosno subjektova pozicioniranja u kontekst određenog prostora – Balkana – koji se može sagledati kao projekcija zapadnoeuropskih kolektivnih tjeskoba i potisnute prošlosti. Pritom uvlačenje (izvan)fikcionalnih čitatelja u potragu za otkrivanjem navodnog ubojice/vampira također nije retorička igra, nego ozbiljna situacija kojom se naglašava kako praznovjerica, potaknuta upravo žanrovskim obrazovanjem gotskim romanom, posebice Drakulom (1897) Brama Stokera, usmjeruje negativno imaginiranje pojedinaca i skupina. Zbog toga u Christkindu nije važno konvencionalno strukturiranje fabule, nego konvencionalno strukturiranje egzistencije prema modelu obrnute mimeze. U tom se kontekstu subverzivna uloga figure vampira snažno manifestira u pogledu rastakanja prividno koherentnog »jastva« konstruiranog u odnosu na tobožnju »drugost«, odnosno ono što je »različito«, »nepoznato« i »strano«.
Ključne riječi
Hrčak ID:
109068
URI
Datum izdavanja:
5.4.2010.
Posjeta: 1.586 *