Informatologia, Vol. 46 No. 4, 2013.
Izvorni znanstveni članak
DOPRINOS MODELIRANJU E-TURISTIČKE POTRAŽNJE
Tea Baldigara
; Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Opatija, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Ana Štambuk
; Ekonomski fakultet Rijeka, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Maja Mamula
; Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Opatija, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Zbog snažnog razvoja informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT) turistički sektor je u posljednjih nekoliko desetljeća doživio nekoliko značajnih promjena. Tehnološka revolucija prouzročena razvojem interneta dramatično je promijenila tržišne uvjete poslovanja svih turističkih organizacija. ICT se brzo razvija, pružajući nove alate za preusmjeravanje i razvoj turizma.Kao što je poznato, turizam je determiniran i karakteriziran prvenstveno od strane potražnje, stoga je važno definirati i pronaći različite faktore koji ju određuju. Modeliranje i prognoziranje turističke potražnje tema je mnogih istraživanja. Veliki broj ekonometrijskih istraživanja koristi pristup analize vremenskih serija kao i ekonometrijski pristup za modeliranje i prognoziranje turističke potražnje i njezinih različitih odrednica. Kao što je poznato, turistička potražnja može se definirati kao skup dobara i usluga koje ljudi koriste za vrijeme svojeg putovanja, izražen u smislu kvalitete. Između različitih čimbenika koji utječu na turističku potražnju prihod, cijene, cijene supstituta i druge varijable spominju se kao mjere odrednice ili eksplanatorne varijable koje utječu na kvantitetu kupljenih dobara i usluga. S druge strane, u funkciji turističke potražnje kao zavisna varijabla najčešće se istražuje broj turista ili broj ostvarenih turističkih noćenja. Polazeći od snažnog utjecaja, kojega dramatični razvoj ICTa, ima na cjelokupni turistički sektor, ad prikazuje nastojanje autorica da izraze teorijski model e-turističke potražnje, kao matematičku funkciju koja izražava prisutnost veze između zavisne varijable, izražene brojem turističkih dolazaka i najčešće korištenih eksplanatornih varijabli, ali i uključivanjem dodatne nezavisne varijable, primjerice broj internet korisnika, broj noćenja ostvarenih online bookingom ili broj online rezervacija da bi se istaknula i prikazala značajna uloga informacijske i komunikacijske tehnologije u određivanje e-turističke potražnje.
Ključne riječi
Informacijske i komunikacijske tehnologije (ICT); e-turistička potražnja; ekonometrijsko modeliranje; matematički model; ovisna varijabla; objašnjavajuće varijable
Hrčak ID:
113094
URI
Datum izdavanja:
20.12.2013.
Posjeta: 3.074 *