Filozofska istraživanja, Vol. 33 No. 3, 2013.
Izvorni znanstveni članak
Industrijalizacija sveučilišta i dehumanizacija
Tonći Kokić
orcid.org/0000-0002-6918-0666
; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet, Hrvatska
Sažetak
Tradicionalno sveučilište utemeljeno na Humboldtovoj ideji ima obrazovne ciljeve u dobrom temeljnom obrazovanju, razumijevanju načela znanosti i obuci za određeno zanimanje, te usmjeravanju pojedinačne naravi prema slobodi i neovisnosti. Ova koncepcija pretpostavlja samostalnog profesora koji slobodno i stvaralački traži istinu, prenoseći znanje u osobnom odnosu sa studentima u zajednici učitelja i učenika (universitas). Industrijalizaciju sveučilišta označavaju masovni upis na skraćeni studij, nestanak sveučilišne zajednice i obrazovni ciljevi oblikovani u stjecanje vještina potrebnih za natjecanje na tržištu rada. Industrijalizirano sveučilište gubi svoju izvornu narav, postajući samo jednom od gospodarskih djelatnosti koja proizvodi i trguje svojom robom. Industrijalizirano sveučilište razotkriva mit tzv. društva znanja o ostvarenju pravednog i boljeg društva jer masovno i površno poučavanje lako kvarljivih i promjenjivih vještina čovjeka čini oruđem gospodarstva i profita. Čovjek tako postaje sredstvom gdje njegova vrijednost ovisi o izvanjskim materijalnim ciljevima, a industrijalizacija sveučilišta znači masovnu dehumanizaciju.
Ključne riječi
društvo znanja; Wilhelm von Humboldt; industrijalizacija; obrazovanje; sveučilište
Hrčak ID:
113566
URI
Datum izdavanja:
17.12.2013.
Posjeta: 2.368 *