Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Pitanja i zadaci u udžbenicima kao elementi poticanja divergentnog mišljenja

Morana Koludrović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 911 Kb

str. 179-189

preuzimanja: 1.911

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 430 Kb

str. 189-189

preuzimanja: 235

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 428 Kb

str. 190-190

preuzimanja: 206

citiraj


Sažetak

Određujući kreativnost kao bitnu odrednicu suvremene nastave, te promatrajući udžbenik kao najzastupljeniji nastavni medij, u ovom se radu razmatra problem poticanja kreativnog mišljenja pitanjima i zadacima u udžbenicima za niže razrede osnovne škole. Ispitivanje je provedeno analizom više od 20.000 pitanja i zadataka u 42 udžbenika matematike, književnosti te prirode i društva. U analizi se koristila prilagođena Lista početaka pitanja i zadataka za poticanje kreativnog mišljenja D. Georgea, koja se temelji na suvremenim tumačenjima kreativnosti u nastavi. Rezultati analize sadržaja udžbenika obrađeni su neparametrijskim statističkim postupcima i pokazuju da se kreativno mišljenje potiče u udžbenicima književnosti u sva četiri razreda, a da se gotovo uopće ne potiče u udžbenicima matematike, unatoč tome što se poticanje kreativnosti u tom predmetu ističe kao bitna značajka. U prirodi i društvu izdvajaju se udžbenici prvoga razreda u kojima se kreativno mišljenje potiče znatno više nego u udžbenicima drugoga, trećega i četvrtoga razreda. Ispitivanje kvalitete udžbenika u pogledu poticanja kreativnog mišljenja važno je zbog učitelja jer im olakšava provedbu dinamične i kreativne nastave usmjerene na zadovoljavanje učenikovih potreba. Važno je i učenicima jer ih kreativna pitanja i zadaci potiču na učenje s razumijevanjem, približavaju nastavne probleme njihovim osobnim iskustvima, te ih uče kako prepoznati problem, kako tražiti rješenja te, u konačnici, kako riješiti zadani problem na najbolji mogući način.

Ključne riječi

poticanje kreativnog mišljenja; pitanja i zadaci za poticanje kreativnog mišljenja; udžbenici; matematika; književnost; priroda i društvo

Hrčak ID:

118110

URI

https://hrcak.srce.hr/118110

Datum izdavanja:

22.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.950 *