Pregledni rad
ULOGA SPOLA U RAZVOJU DJEČJIH STAVOVA PREMA UČENICIMA S INVALIDITETOM
Fatbardha Osmanaga
; University of Shkodra
Sažetak
Inkluzija osoba s invalidetom jedan je od prioriteta države Albanije, kao što je to slučaj i s mnogim zapadnim zemljama. Vrlo važan aspect inkluzije se odnosi na stavove pojedinaca prema invaliditetu. Cilj je rada ispitati stavove učenika prema njihovim vršnjacima s invaliditetom, kao i analizirati utjecaj učeničkog spola na te stavove.
Primjenjena je metodologija koja uključuje istraživačku tehniku anketiranja. Mjerni instrument je CATCH upitnik (Chedoke-McMaster Attitudes Toward Children with Handicaps). Ispunili su ga učenici petog, šestog i sedmog razreda u škola iz gradova smještenih u četiri pokrajne na sjeveru Albanije (Shkodër, Lezhë, Kukës and Dibër). Također je primjenjena i tehnika intervjuiranja s učiteljima javnih škola u koje su integrirani učenici s invaliditetom. S učiteljima su primjenjene i focus grupe. Namjera je bila prikupiti njihovo mišljenje o učeničkim stavovima prema njihovim vršnjacima s invaliditetom i identificirati probleme s kojima se susreću u svojoj nastavi.
Rad nudi određene zaključke i preporuke. Učenički stav prema njihovim vršnjacima s invaliditetom je pozitivan, ali još postoji mnogo prostora za pomak. Afektivne i ponašajne sastavnice učeničkog stava prema njihovim vršnjacima s invaliditetom su poželjne, što nije slučaj s kognitivnim sastavnicama stava. Spol utječe na njihove statove općenito, te na afektivne i ponašajne sastavnice stavova prema njihovim vršnjacima s invaliditetom. Učenice imaju pozitiviniji stav prema svojim vršnjacima s invaliditetom nego učenici. Djevojčice također imaju prosječno višu vrijednost u afektivnim i ponašajnim sastavnicama stavova nego što je prosječna vrijednost u dječaka.
Nužno je razmotriti određene preporuke kako bi se proces inkluzivnoga obrazovanja u potpunosti provodio. Kada se radi o uvjetima neophodnim za provođenje inkluzivnoga obrazovanja, potrebno je promicatiti pozitivne stavove učenika prema njihovim vršnjacima s invaliditetom. Isto je tako potrebno uključivati učitelje u proces kategorizacije invaliditeta i smanjiti broj učenika u razredima u kojima su integrirani učenici s invaliditetom, osigurati potrporu učiteljima koji s njima rade i opremiti školu, osmisliti individualne obrazovne planove za učenike s invaliditetom i povećati svijest roditelja o nužnosti integracije učenike s invaliditetom u škole.
Ključne riječi
stav; spol; invaliditet; CATCH test
Hrčak ID:
121531
URI
Datum izdavanja:
13.6.2013.
Posjeta: 2.558 *