Izvorni znanstveni članak
Načela održive gradnje u oblikovanju životnog prostora: vizualna udobnost kao odrednica održive kvalitete
Gregor Čok
orcid.org/0000-0002-4649-3360
; Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Ljubljani, Slovenija
Sažetak
Oblikovanje produktivnoga životnog prostora spada u temeljne ciljeve održivoga postupka izrade planova i nacrta. Rezultati analize aktualnih smjernica za održivu gradnju ukazuju na to da je danas među kriterijima za izradu planova i nacrta zgrada vrlo istaknuto tehnološko poimanje (niz zahtjeva za energetskom učinkovitošću, racionalnošću, reciklabilnošću i sl.), a u manjoj mjeri definiran niz antropoloških parametara koji se odnose na druge odlike životnoga prostora. Termin udobnost življenja također je tehnološki definiran skupom kriterija o minimalnim tehničkim zahtjevima u pogledu topline, buke, rasvjete i kvalitete zraka, a druge odrednice, poput vizualne udobnosti (arhitektura interijera, objekta i vanjskoga prostora), samo su načelno definirane kriterijem kvalitete dizajna bez egzaktnih zahtjeva i mjerila. U radu je istraživanje usmjereno na definiranje ostalih parametara koji skupom kriterija nisu detaljnije definirani, a koji u smislu vizualne percepcije prostora značajno utječu na vizualnu udobnost. Riječ je o području kreativnosti arhitekta, potreba korisnika i drugih subjektivnih elemenata koji se brojčano zapravo ne mogu iskazati. Pojedinačnim aplikativnim projektima u sklopu istraživanja obavljena je simulacija razmatranih smjernica i deskriptivnom metodom utvrđeno značenje vizualne raznolikosti u oblikovanju životnoga prostora. Zaključeno je kako su u planiranju arhitektonskog rješenja (kvalitete dizajna) značajna najmanje tri projektna pristupa koja mogu znatno utjecati na osiguravanje vizualne raznolikosti: 1) vizualna povezanost zgrade s vanjskim prostorom, 2) fizička povezanost zgrade s vanjskim prostorom i 3) koncept unutrašnjih atrija.
Ključne riječi
smjernice za održivu gradnju; produktivni životni prostor; vizualna udobnost; zakonodavstvo
Hrčak ID:
123750
URI
Datum izdavanja:
30.6.2014.
Posjeta: 1.763 *