Filozofska istraživanja, Vol. 26 No. 4, 2006.
Pregledni rad
Intertekstualnost i interdiskurzivnost. Komparativizam između filologije i etičke teorije subjekta
Borislav Mikulić
Sažetak
U radu se komentiraju neki aspekti filozofske relevancije Bhagavadgîte povodom novog izdanja u hrvatskom prijevodu Gorana Kardaša s kritičkim aparatom i intertekstualnom studijom: s jedne strane, intertekstualnost se, kao imanentnije načelo analize, prikazuje kao legitimni nastavak logike komparativizma u historijama ideja i ujedno kao nužni supstitut komparativne metode; s druge strane, intertekstualnost se kao načelo analize prevodi sa filološke i sadržajno-historijske razine analize u model sinkronijskog poretka različitih diskursâ. Takva zamjena filološke razine konceptualnom i diskurzivnom omogućuje da se na Bhagavadgîti uoče kako »postmoderne« forme iskaza (citativnost, eklekticizam) tako i neki temeljni sadržajni koncepti (subjekt, sloboda, dužnost, odgovornost) koji se tradicionalno pripisuju »modernosti« od Kantove ideje »moralnosti« i njezine kritike u Hegelovoj ideji »običajnosti«; završno se komentiraju još jednom razlozi poznatog zaokreta u Hegelovu stavu prema »isključenju filozofije Istočnjaka« iz povijesti filozofije nakon pojave Gîte u prijevodu Wilhelma von Humboldta, čiji jezično-teorijski rad predstavlja ishodište suprotne, nietzscheovske linije suvremene filozofije.
Ključne riječi
filozofska književnost; indijska filozofija; Bhagavadgîtâ; intertekstualnost; diskurs; dharma; âtman; subjekt; deontička etika; Immanuel Kant; običajnost; G. W. F. Hegel
Hrčak ID:
12031
URI
Datum izdavanja:
20.12.2006.
Posjeta: 4.223 *