Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Kineziološka kultura kao izazov za suvremenu teoriju i praksu odgoja i obrazovanja

Vladimir Findak ; Faculty of Kinesiology, University of Zagreb


Puni tekst: engleski pdf 307 Kb

str. 623-641

preuzimanja: 482

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 307 Kb

str. 623-641

preuzimanja: 610

citiraj


Sažetak

Život i rad u suvremenom društvu ima posebnu „specifičnu težinu“ kada su u pitanju djeca, učenici i mladi. To je, uz ostalo, razlogom što se različiti utjecaji okoline kojima su svakodnevno i sve više izloženi najmlađi i mladi restriktivno odražavaju ne samo na njihov rast i razvoj nego i na njihovo zdravlje uopće. Kineziološki ideal čovjeka podrazumijeva dobro zdravlje, skladan razvoj i održavanje čovjekovih osobina i sposobnosti, te usavršavanje znanja neophodnih za učinkovit život i rad u suvremenom društvu. Zadaća i mogućnost tjelesnog i zdravstvenog odgojno-obrazovnog područja i kineziološke kulture je zadovoljiti autentične potrebe djece, učenika i mladih. Apostrofirajući naziv kineziološka kultura naglašava se jedinstvo znanosti, stručnjaka i struke. Promjena naziva Tjelesna i zdravstvena kultura u Kineziološka kultura nipošto nije formalno, već suštinsko pitanje, a predložena promjena naziva predmeta posljedica je spoznajno-teorijskog postignuća kineziologije, kao supstratne znanosti, kineziološke edukacije kao njezina primijenjenog područja i kineziološke metodike kao primijenjene znanstvene discipline. Ističe se potreba aktualiziranja izrade predmetnog kurikula koji bi uvažavao potrebe djece, učenika i mladih.
Nadalje se upućuje na zaključak da je temeljna zadaća svakog predmeta, a na taj način i stručnjaka koji ga provodi, u ovom slučaju kineziologa, da ostavi „trag“. Taj tako potreban „trag“ ostvarit će se utoliko prije ukoliko svakom sudioniku nastavnog procesa osiguramo najbolju odgojno-obrazovnu priliku. S kineziološkog aspekta najbolja odgojno-obrazovna prilika jest ona koja maksimalno uvažava aktualno stanje antropološkog statusa učenika, njegove autentične potrebe, mogućnosti i interese i, dakako, aktualno stanje njegova zdravlja.
To istodobno predstavlja i jedan od temeljnih uvjeta ne samo za realizaciju ciljeva i zadaća ovog predmeta, tj. kineziološke kulture, nego i njegova doprinosa u ostvarivanju ciljeva i zadaća škole, odnosno cjelokupnog sustava odgoja i obrazovanja. Shodno tome, opravdano je očekivati, prije svega od stručnjaka bez obzira kojoj znanosti ili struci pripadaju, kao i svih drugih koji mogu direktno ili indirektno dati svoj doprinos u što djelotvornijem rješavanju ponuđenih izazova kineziološke kulture za suvremenu teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, da se uključe u njihovu realizaciju kako bi se njihove komparativne prednosti što brže iskoristile za dobrobit djece, učenika i mladih, a na taj način i za unapređenje teorije i prakse odgoja i obrazovanja.

Ključne riječi

kineziologija; kineziološka kultura; odgoj i obrazovanje; predmetni kurikul; tjelesno i zdravstveno odgojno-obrazovno područje

Hrčak ID:

128207

URI

https://hrcak.srce.hr/128207

Datum izdavanja:

29.9.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.590 *