Izvorni znanstveni članak
Osvrt na motiv Tricephalosa u crkvi svetog Brcka na Kalniku
Zdenko Balog
; Pučko otvoreno učilište Križevci, A. G. Matoša 4, HR-48260 Križevci
Sažetak
Dogma o trojednom Bogu okosnica je, kako kršćanske ikonografije, tako i kršćanske teologije, a čest je kamen spoticanja u polemikama između kršćanskih i inokonfesionalnih jednobožačkih (monoteističkih) religija, u optužbama o mnogobožaštvu kršćana. Shodno tome i bastion obrane kršćanstva sa strane kršćanskih teologa. Istovremeno, kršćanska likovna umjetnost nastoji pratiti teologiju i na svoj način slikom braniti istu doktrinu, te prikazati nepojmljivo: dogmu
o trojednom Bogu. Trojedan Bog, odnosno (Pre)sveto Trojstvo, u likovnoj umjetnosti prikazivan je kroz više od poldrug milenija na veoma različite načine, te se ikonografija ovog motiva razvijala jednako kao i teologija istog pitanja. Različiti načini prikazivanja bili su gurani u prvi plan, osporavani, čak i zabranjivani, paralelno s razvojem teologije i kršćanske ikonografije.
Među različitim načinima prikaza trojednog Bogajedno je vrijeme bio popularan prikaz Boga kao čovjeka s tri glave, odnosno glavom s tri lica, tzv. Tricephalos. Ovaj se motiv pojavljuje u srednjem vijeku, a s područja zapadnokršćanske ikonografije gotovo potpuno nestaje nakon Tridentinskog koncila.
Privukla nam je pažnju relativno bliska pojava istog ikonografskog motiva, svetog Trojstva prikazanog kao Tricephalos - prikaz jedne glave s tri lica, u župnoj crkvi na Kalniku i u župnoj, sada stolnoj crkvi u Murskoj Soboti. Pored toga, ovu kalničko prekomursku grupu osnažuju još neki nezavisni primjeri Tricephalosa, koje ovdje želimo komentirati. Međutim, prije nego otvorimo ovu lokalnu problematiku, podsjetimo da je Tricephalos samo jedna od ikongrafskih inačica prikazivanja nepojmljive dogme o troosobnom Bogu - svetom Trojstvu.
Ključne riječi
Kalnik; zidne slikarije; Sveto Trojstvo; ikonografija; Tricephalos; Murska Sobota
Hrčak ID:
129912
URI
Datum izdavanja:
1.3.2014.
Posjeta: 2.193 *