Tehnički vjesnik, Vol. 21 No. 6, 2014.
Stručni rad
Prilog istraživanju uzroka proširenja osovinskih sklopova vagona u održavanju
Vili Milković
orcid.org/0000-0002-2723-147X
; HŽ Cargo, Sarajevska 43, 10000 Zagreb, Croatia
Dennis Jankovich
orcid.org/0000-0003-3535-5963
; Tehnokom d.o.o, Radnička cesta 228, 10000 Zagreb, Croatia
Dragutin Lisjak
orcid.org/0000-0002-9976-577X
; University of Zagreb, Faculty of Mechanical Engineering and Naval Architecture, Ivana Lučića 5, 10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
Željeznički kotač je zajedno s osovinom jedan od kritičnih dijelova koji su neophodni sigurnom pogonu teretnih vagona. U eksploataciji su kotači teretnih vagona izloženi velikim toplinskim zagrijavanjima koja su uzrok naprezanjima i mogućem mehaničkom lomu te geometrijskim trošenjima uslijed kočenja, posebno kad se ono izvodi izravno preko kočnih papuča. Ovaj rad daje prikaz rezultata istraživanja uzroka proširenja osovinskih sklopova vagona Hrvatskih željeznica. Rezultati pokazuju da proširenja razmaka kotača izvan dopuštenih granica ovise jednim dijelom o zaostalim vlačnim naprezanjima u samim kotačima te o promjeru kotača. Kao optimalna statistička metoda povezanosti ovih pojava pokazala se multiregresijska analiza. Analizirajući kvarove zbog proširenja kotača po serijama vagona, izdvojene su serije s najvećom frekvencijom kvarova, čiji je glavni uzročnik proizvođač kočne opreme A.
Ključne riječi
osovinski sklop; zaostala naprezanja; učestalost kvarova
Hrčak ID:
131338
URI
Datum izdavanja:
21.12.2014.
Posjeta: 2.510 *