Izvorni znanstveni članak
GLAZBENE MIGRACIJE I KULTURNI TRANSFER: VAŇHAL I NEKI SUVREMENICI
VJERA KATALINIĆ
orcid.org/0000-0001-7230-7990
; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Sažetak
J. K. Vaňhal je na području hrvatskih zemalja boravio kratko, no ipak je ostavio
traga, barem u skladbama koje su ostale sačuvane u varaždinskom uršulinskom samostanu
te nekim drugim zbirkama. On je samo jedan od Čeha koji predstavljaju jedan od
dva važna migracijska vala: njegovi su sunarodnjaci uglavnom odlazili prema zapadu
(makar samo do Beča, ali i do Mannheima i dalje, pa tako i južnije, do Varaždina i Zagreba).
Drugi važni “migranti“ bili su Talijani, koji su svoju baroknu tradiciju pronijeli
od Madrida do Londona i Petrograda. Obje su migracije zahvatile i hrvatske zemlje, s
time da je onaj češki u to vrijeme uglavnom bio vezan uz kontinentalni prostor, dok
su Talijani pohodili istočnu obalu Jadrana, osobito veće gradove: Rijeku, Zadar, Split
i Dubrovnik. Međutim, i glazbenici iz hrvatskih zemalja isto su tako odlazili u druge
zemlje, bilo da steknu daljnju glazbenu naobrazbu i vrate se kući, ili da pokušaju steći
ime u inozemstvu. U tekstu se analiziraju različiti tipovi migracija stranih i domaćih
glazbenika, iznijet će se primjeri i utvrditi kakva su trajna obogaćenja (kulturni transfer!)
iz toga proizašla, prvenstveno za hrvatski glazbeni život.
Ključne riječi
Jan Křtitel Vaňhal; 18. stoljeće; migracije glazbenika; glazbeno kazalište; glazbena poduka; vojni glazbenici; notni materijal
Hrčak ID:
131798
URI
Datum izdavanja:
29.12.2014.
Posjeta: 1.711 *