Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Provjera nekih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja kod Wasonovog zadatka odabira

Darko Lončarić


Puni tekst: hrvatski pdf 443 Kb

str. 46-68

preuzimanja: 1.001

citiraj


Sažetak

U radu su navedeni brojni pokušaji objašnjenja odgovora koje ispitanici daju na tematskim verzijama
Wasonovog zadatka odabira. Predmet ovog istraživanja je usporedba teorije socijalnog ugovora
(Cosmides, 1989; Cosmides i Tooby, 1992) i teorije razumijevanja zadatka (Liberman i Klar, 1996) kroz kritične testove na kojima navedene teorije predviđaju suprotne odgovore ispitanika. Prema teoriji socijalnog ugovora, razumijevanje pravila u smislu socijalne razmjene odgovorno je za učestalije javljanje logički točnih odgovora na zadatku, što se još naziva i efektom sadržaja. S druge strane, teorija razumijevanja zadatka smatra da su za efekt sadržaja odgovorni specifični elementi u tekstu koji utječu na to kako će ispitanik razumjeti zadatak, što može inhibirati ili facilitirati davanje logički točnih odgovora. S ciljem provjere navedenih teorija, u različitim verzijama zadataka varirano je prisustvo i odsustvo socijalnog ugovora te prisustvo i odsustvo inhibirajućih i facilitirajućih elemenata. U istraživanju je sudjelovalo 98 studentica i 27 studenata s raznih fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Rezultati ukazuju na zaključak da se odgovori ispitanika i pojava efekta sadržaja mogu bolje objasniti teorijom socijalnog ugovora, dok elementi iz teorije razumijevanja zadatka ne mogu sami po sebi izazvati klasičan efekt sadržaja i imaju minimalan utjecaj na odgovore ispitanika.

Ključne riječi

Wasonov zadatak odabira; logika; deduktivno rezoniranje

Hrčak ID:

12651

URI

https://hrcak.srce.hr/12651

Datum izdavanja:

20.12.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.110 *