Izvorni znanstveni članak
POVEZANOST VRŠNJAČKOG NASILJA S PERCIPIRANOM ŠKOLSKOM KLIMOM KOD UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE
Nataša Vlah
orcid.org/0000-0003-3965-0927
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sandra Perger
; OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića, Senj
Sažetak
Cilj rada je analizirati doprinos nekih elemenata školske klime na činjenje i doživljavanje vršnjačkog nasilja u osnovnoj školi. U istraživanju je sudjelovalo 147 učenika od četvrtih do osmih razreda jedne osnovne škole (45,6% učenica), prosječno starih 12 godina koji su, nakon pribavljenog informiranog pristanka njihovih roditelja, ispunjavali integralni upitnik sastavljen od Olweusovog upitnika (1998), Upitnik nasilnik / žrtva, adaptirane Skale percipirane sigurnosti u školi (Buljan Flander, Durman Marijanović i Ćorić Špoljar, 2007) i Skale školske klime i sukoba u školi (Puzić, Baranović i Doolan, 2011). Provedene su deskriptivna, korelacijska i regresijska analiza. 17,7% učenika vršilo je vršnjačko nasilje nad drugima učenicima ponekad, često ili gotovo uvijek,a 20,4% učenika sustavno je, opetovano i često doživjelo vršnjačko nasilje od strane drugih učenika u posljednjih nekoliko mjeseci. Vršnjačko nasilje češće čine dječaci i stariji učenici, kao i učenici koji više percipiraju destruktivne međuljudske odnose između učenika u školi. Vršnjačko nasilje češće doživljavaju mlađi učenici i učenici koji više percipiraju da je škola nesigurno mjesto. Autori predlažu da škola uz podršku lokalne zajednice pokrene i provodi preventivni program vršnjačkog nasilja s ciljem stvaranja konstruktivnih i prosocijalnih odnosa među učenicima te osiguravanja osjećaja sigurnosti za sve, a osobito za mlađe učenike.
Ključne riječi
nastavnici; prevencija; školska klima; škola; vršnjačko nasilje
Hrčak ID:
132682
URI
Datum izdavanja:
6.1.2015.
Posjeta: 5.658 *