Izvorni znanstveni članak
Su-konstrukcija kurikuluma i teorije (ranog odgoja) obrazovanja
Arjana Miljak
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Sažetak
Brojna istraživanja konstatirala su neuspjeh reformi obrazovanja ostvarenih tijekom devedesetih godina 20. stoljeća. Većina autora ističe (samo) jedan primjer relativno uspješne reforme u Chicagu. Radilo se o nevladinu projektu reforme sprovedene na velikom broju ustanova i u trajanju od 8 do 10 godina. Teoriju o onome što će se mijenjati kao i kurikulum, autori nisu bili unaprijed odredili. Umjesto toga, teorija i kurikulum izgrađivali su se (ili su-konstruirali) tijekom rada u praksi. Autori tog reformskog projekta došli su do slijedećeg zaključka: najprije valja stvorite unutarnju i vanjsku infrastrukturu za kvalitetno odvijanje odgojno-obrazovnog procesa i za kvalitetnu i primjerenu organizaciju ustanove, a tek potom (evaluirati) kontrolirati! U zbilji je obično suprotno. U Engleskoj, kao izrazito centraliziranom sustavu odgoja i obrazovanja, u kojem sve dolazi iz vrha vlasti i to od kurikuluma do zakona, inspekcije, kontrole, i dr., ništa se značajno nije postiglo u svezi s bitnim ciljem — povećanjem uspjeha svih učenika. Odgojno-obrazovne ustanove uviđaju kako vanjski reformski zahvati nemaju djelovanje na njihovu praksu niti na rezultate koje postižu njihovi učenici. Zato se individualno usmjeravaju na traženje rješenja koje će izravno djelovati na povećanje uspjeha svih njihovih učenika. U državama u kojima nema centraliziranog upravljanja — promjenama u sustavu pružaju se različite mogućnosti, najčešće u obliku velikog izbora projekata reformi čak i mogućnosti prilagodbe projekta svakoj ustanovi ponaosob. Istražujući proces implementacije promjena zaključuje se kako je to uvijek jedan proces su-konstrukcije. Pod su-konstrukcijom se podrazumijeva proces zajedničke izgradnje teorije (o promjenama) i kurikuluma, koji se stvara i razvija u interakciji s realnim ljudima, realnim problemima i u konkretnom socijalnom kontekstu. U potpunoj suprotnosti s uobičajenim gledištem, dokazuje se, kako škole više utječu na mijenjanje reforme (teorije) nego što reforme mijenjaju škole. U ranom odgoju u razvijenijim zemljama, posebice u Reggio vrtićima u Italiji i Novom Zelandu, upravo se polazi od postavki koje smo istaknuli. U tim zemljama se drži kako se ne samo kurikulum nego i teorija o odgoju i obrazovanju su-konstruira u odgojnoj praksi. Zato u odgojno-obrazovnim ustanovama nema gotovog, određenog kurikuluma, nego se i on zajednički izgrađuje, dakle, su-konstruira iz godine u godinu kako se njihova teorija i praksa razvija. O tomu svjedoče brojna istraživanja i studije.
Ključne riječi
kurikulum; nacionalni kurikulum; implementacija; reforma; centralizirane reforme; su-konstrukcija; evaluacija; skaliranje; autentično unapređenje škola; projeciranje transfer produkta
Hrčak ID:
139316
URI
Datum izdavanja:
19.12.2005.
Posjeta: 6.240 *