Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Upotreba faktorske analize u ispitivanju poželjnosti alternativnih odgojnih koncepata

Benjamin Čulig ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za sociologiju


Puni tekst: hrvatski pdf 245 Kb

str. 299-311

preuzimanja: 927

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 139 Kb

str. 299-300

preuzimanja: 236

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 111 Kb

str. 312-312

preuzimanja: 231

citiraj


Sažetak

Ovaj, u osnovi metodološki rad, bavi se demonstracijom upotrebe faktorske analize u ispitivanju poželjnosti alternativnih odgojnih koncepata kod studentske populacije Sveučilišta u Zagrebu. Istraživanje je provedeno na slučajnom, reprezentativnom i stratificiranom uzorku (N=360). Skala poželjnosti osnovnih pedagoških koncepata sastojala se od 29 čestica vezanih uz tradicionalni odgojni koncept i alternativne pedagoške koncepate: Waldorf, Montessori i Summerhill. Primjenom faktorske analize pod komponentnim modelom uz GK kriterij za zaustavljanje ekstrakcije faktora i uz provedbu purifikacije faktorske solucije dobivene su tri latentne dimenzije: 1. NEPRIHVAĆENOST SUMMERHILLSKOG KONCEPTA, 2. TRADICIONALNI ODGOJ i 3. ODGOJ UTEMELJEN NA SAMOSTALNOSTI, IGRI I ZADOVOLJSTVU SPOZNAJOM. Prva dva faktora karakterizira neprihvaćanje summerhillskog i tradicionalnog koncepta, dok je treći faktor kombinacija ideja dviju škola— waldorfske i Montessori. Nalazi ukazuju na prihvaćanje općih pedagoških načela, ali ne i predloženih načina realizacije. Ispitanici su također neskloni pedagoškom radikalizmu. Stoga zaključujemo da su poželjne one pedagoške koncepcije koje ispitanicima ostavljaju mogućnost vlastite intervencije u primarnu i sekundarnu socijalizaciju. Metodološka strana rada pokazala je da poštivanje i primjena osnovnih metodoloških pretpostavki uspješno uklanja „višak” varijabli iz interpretacije, što interpretaciju čini transparentnom, a konceptualne pretpostavke plauzibilnima. Stoga valja zaključiti da faktorska analiza nije sama po sebi primjerena podacima, već da ovisi o njihovoj strukturi pa ju u većoj ili manjoj mjeri moramo prilagoditi podacima.

Ključne riječi

alternativne škole; koncepti odgoja; faktorska analiza; komponentna analiza; purifikacija faktora

Hrčak ID:

139320

URI

https://hrcak.srce.hr/139320

Datum izdavanja:

19.12.2005.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.758 *