Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Srednjoškolci i kultura demokracije

Vlatka Domović ; Učiteljska akademija Sveučilišta u Zagrebu
Zlata Godler ; Učiteljska akademija Sveučilišta u Zagrebu
Vlatko Previšić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 319 Kb

str. 67-87

preuzimanja: 392

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 106 Kb

str. 67-68

preuzimanja: 256

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 64 Kb

str. 88-88

preuzimanja: 247

citiraj


Sažetak

U ovom su radu analizirani stavovi srednjoškolaca prema selektiranim demokratskim vrijednostima, odnos između shvaćanja i sociodemografskih obilježja učenika srednjih škola te su uspoređena gledišta učenika, njihovih roditelja i profesora. Korišteni su podaci prikupljeni 1993. i 1998. godine u sklopu projekata „Genealogija i transfer modela interkulturalizma” i „Školski kurikulum i obilježja hrvatske nacionalne kulture”. Analiza rezultata pokazala je da je 1998. godine došlo do znatnih promjena u stavovima srednjoškolaca prema demokratskim vrijednostima u odnosu prema prijašnjem istraživanju. Promjene se očituju u statistički značajno manjem stupnju prihvaćanja vrijednosti, i to prema sedamnaest, od ponuđenih devetnaest vrijednosti. Nadalje, u oba je istraživanja utvrđeno da varijable socioobrazovnog statusa znatno distingviraju ispitanike s obzirom na njihove stavove. Učenici s boljim uspjehom u školi, polaznici gimnazija i oni s višim obrazovnim aspiracijama i podrijetlom imaju pozitivniji odnos prema demokratskim vrijednostima. Velike su razlike utvrđene s obzirom na stupanj prihvaćanja vrijednosti između učenika, roditelja i profesora. Općenito, najveće slaganje sa svim ponuđenim vrijednostima iskazuju profesori, a najmanje učenici.

Ključne riječi

demokracija; demokratske vrijednosti; pluralno društvo; ljudska prava; odgoj za demokraciju; odgoj za razvoj

Hrčak ID:

139367

URI

https://hrcak.srce.hr/139367

Datum izdavanja:

19.5.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.243 *