Pregledni rad
https://doi.org/10.21464/mo42.222.95115
Humanističko obrazovanje kao posljednja svrha ljudskog opstanka
Darija Rupčić
orcid.org/0000-0003-2235-1410
; Filozofski fakultet, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Hrvatska
Sažetak
Namjera je rada istaknuti važnost humanističkog ideala obrazovanja onako kako su ga shvaćale plejade velikih mislitelja i filozofa 18. i 19. stoljeća. Čini se da temeljene vrijednosti i san prosvjetiteljstva o sveobuhvatno samoobrazovanom i emancipiranom pojedincu u ovome našemu ‘društvu znanja’ polako odumiru. Svođenjem obrazovanja na izobrazbu ono postaje nešto strano i izvanjsko ljudskome duhu. akademskim se zajednicama diljem Europe i svijeta osjeća snažan zaokret i odricanje od temeljnih humanističkih ideja obrazovanja. Mnogo toga što se propagira i proklamira pod sintagmom ‘društva znanja’ čini se retoričkom frazom. Brojne reforme obrazovanja vodile su i vode njegovoj ekonomizaciji i komodifikaciji, čime se temeljne humanističke vrijednosti i ideali izvrću i izdaju te time uloga kritičkog subjekta postaje gotovo nemogućom. Ako su osnovni zadaci sveučilišta traženje i predaja istine, onda oni nisu mogući ako za svoju posljednju svrhu nemaju odgoj i obrazovanje cjelokupnog čovjeka, koji su konstitutivni momenti ljudskosti i humaniteta. Koristeći se brojnim izvorima na spomenutu temu, a ponajprije iznesenim poimanjima ideje obrazovanja, očekivani doprinos rada ide u smjeru mogućnosti ponovnog otkrivanja i revaloriziranja humanističke i prosvjetiteljske ideje odgoja i obrazovanja.
Ključne riječi
obrazovanje (Bildung); znanje; ideja sveučilišta; humanistički odgoj i obrazovanje; neoliberalni kapitalizam
Hrčak ID:
158555
URI
Datum izdavanja:
26.4.2016.
Posjeta: 3.923 *