Pregledni rad
https://doi.org/10.21464/mo42.222.133149
Hegelova filozofija samosvijesti i filozofija odgoja
Milena Radovan Burja
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Sveučilište u Zadru, Hrvatska
Sažetak
Polazeći od Hegelove filozofije samosvijesti te razmatrajući čovjekove sposobnosti da se kroz mišljenje i htjenje odnosi prema svijetu, sebi i drugima, predstavlja se Hegelova filozofija u svjetlu onoga što odgoj stvarno jest. Hegel shvaća sav duhovni život kao razvoj, usavršavanje, samoodgajanje humanosti, po kojem apsolutni duh kroz povijesni proces postaje slobodan, odnosno samosvjestan, jednako kao što čovjek postaje slobodan kroz obrazovanje kao rezultat razvoja duha. Odgoj i obrazovanje za Hegela se odvijaju kroz stalnu borbu u smislu postignuća čovjekovog samorazvoja, što je bitno filozofski postavljen zadatak odgoja, određen racionalnošću i težnjom da se čovjek u državi ostvaruje kao građanin. Na takav način i šire postavljen zadatak odgoja, onaj oslobađajući i u službi čovjekovog osmišljavanja, kroz odgovorno propitivanje i otvorenost za nova pitanja prepoznajem u filozofiji odgoja kod nas, sve od utemeljitelja Pavla Vuk-Pavlovića čija je najvažnija djela u tom smislu promicao i Milan Polić, koji je također i sam bitno pridonio razvoju filozofije odgoja kao filozofske discipline, kritički otvarajući nove vidike. Njihova djela, kao i djela ostalih mislitelja koji su se filozofski bavili odgojem, obvezuju nas da s odgovornošću za smisao i razvoj u otvorenosti ta pitanja dalje razrađujemo.
Ključne riječi
Georg Wilhelm Friedrich Hegel; samosvijest; dijalektički proces; obrazovanje; sloboda; samorazvoj; filozofija odgoja
Hrčak ID:
158557
URI
Datum izdavanja:
26.4.2016.
Posjeta: 7.218 *