Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31306/s.58.4.3
Izvori stresa kod odgojiteljica predškolske djece i njihove osobine ličnosti
Joško Sindik
; Institut za antropologiju, Zagreb, Hrvatska
Žana Pavlović
; Dječji vrtić Cvrčak, Solin, Hrvatska
Sažetak
Interakcija ličnosti odgojitelja (zajedno s njezinim/njegovim dispozicijskim suočavanjem sa stresom), socijalne i fizičko-tehničke okoline utječe na doživljaj stresa na poslu, kao i na svakodnevno funkcioniranje odgojitelja i kvalitetu odnosa s djecom. Cilj istraživanja bio je ispitati mogućnost prognoze općeg doživljaja stresa te izvora stresa na temelju osobina ličnosti odgojiteljica (optimizam/pesimizam, emocionalna kompetencija, samoefikasnost), radnog staža te varijabli dispozicijskog stila suočavanja sa stresom. U istraživanju je sudjelovalo 336 odgojiteljica Splitsko-dalmatinske županije. Primijenjeno je više mjernih instrumenata, i to: Skala procjene stresnosti posla odgojitelja, Skala optimizma–pesimizma, Skala opće samoefikasnosti, Skala socijalne poželjnosti, Upitnik emocionalne kompetencije EUK-15, Upitnik stilova suočavanja sa stresnim situacijama i Upitnik suočavanja sa stresnim situacijama. Rezultati su pokazali da su statistički značajni prediktori za kriterije opći doživljaj stresa te međuljudske odnose kao izvore stresa radni staž i dispozicijsko suočavanje sa stresom usmjereno na emocije. Statistički značajni prediktori za kriterije (stresore) odnosi s roditeljima, ponašanje djece te radni uvjeti kao izvore stresa su samoefikasnost i dispozicijsko suočavanje usmjereno na emocije. Nalazi istraživanja mogu pomoći osmišljavanju i unapređivanju programa kojima je za cilj prevencija stresa, ali i usvajanje učinkovitih strategija situacijskog suočavanja sa stresom, zajedno s vještinama socijalne interakcije.
Ključne riječi
ličnost; izvori stresa odgojiteljica; suočavanje
Hrčak ID:
172576
URI
Datum izdavanja:
29.12.2016.
Posjeta: 3.649 *