Izvorni znanstveni članak
ULOGA ZADARSKOGA LEKCIONARA U RAZUMIJEVANJU GENEZE NAJSTARIJIH HRVATSKIH LEKCIONARA
Vuk-Tadija Barbarić
orcid.org/0000-0003-1001-437X
; Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U radu se u nekoliko faza, a prvo pregledom odavno poznatih činjenica i
nedavnih spoznaja o Zadarskome lekcionaru, u prvome redu njegove povezanosti s Ranjininim lekcionarom i talijanskim lekcionarima, priprema podloga da se u raspravi da nov pogled na nastanak hrvatskih lekcionara, osobito usmjeren prema preispitivanju u hrvatskim znanstvenim krugovima pod utjecajem F. Fanceva dobro prihvaćene hipoteze o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka. U tome Zadarski
lekcionar ima veoma važnu ulogu. Rad se osobito dobro nastavlja i nadograđuje na istraživanja S. Graciottija, koji je u tom lekcionaru prepoznao stariju i mlađu redakciju. Pokazuje se da su se hrvatski lekcionari (osim neupitnoga utjecaja latinske Vulgate) vrlo vjerojatno razvijali uz talijanske i crkvenoslavenske izvore, a malo je vjerojatno da su se razvili iz kojega od njih.
Ključne riječi
geneza hrvatskih lekcionara; hipoteza o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka; horizontalno i vertikalno prevođenje; kontaminacija; liturgijska struktura; redakcija; talijanski lekcionari; tekstologija; Vulgata; Zadarski lekcionar
Hrčak ID:
177510
URI
Datum izdavanja:
30.3.2017.
Posjeta: 2.087 *