Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

ULOGA ZADARSKOGA LEKCIONARA U RAZUMIJEVANJU GENEZE NAJSTARIJIH HRVATSKIH LEKCIONARA

Vuk-Tadija Barbarić orcid id orcid.org/0000-0003-1001-437X ; Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 402 Kb

str. 3-24

preuzimanja: 744

citiraj


Sažetak

U radu se u nekoliko faza, a prvo pregledom odavno poznatih činjenica i
nedavnih spoznaja o Zadarskome lekcionaru, u prvome redu njegove povezanosti s Ranjininim lekcionarom i talijanskim lekcionarima, priprema podloga da se u raspravi da nov pogled na nastanak hrvatskih lekcionara, osobito usmjeren prema preispitivanju u hrvatskim znanstvenim krugovima pod utjecajem F. Fanceva dobro prihvaćene hipoteze o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka. U tome Zadarski
lekcionar ima veoma važnu ulogu. Rad se osobito dobro nastavlja i nadograđuje na istraživanja S. Graciottija, koji je u tom lekcionaru prepoznao stariju i mlađu redakciju. Pokazuje se da su se hrvatski lekcionari (osim neupitnoga utjecaja latinske Vulgate) vrlo vjerojatno razvijali uz talijanske i crkvenoslavenske izvore, a malo je vjerojatno da su se razvili iz kojega od njih.

Ključne riječi

geneza hrvatskih lekcionara; hipoteza o hrvaćenju crkvenoslavenskih predložaka; horizontalno i vertikalno prevođenje; kontaminacija; liturgijska struktura; redakcija; talijanski lekcionari; tekstologija; Vulgata; Zadarski lekcionar

Hrčak ID:

177510

URI

https://hrcak.srce.hr/177510

Datum izdavanja:

30.3.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.087 *