Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Obrnuta inkluzija – pedagoške vrijednosti i potencijali

Ksenija Romstein ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Ana Sekulić-Majurec ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 250 Kb

str. 41-52

preuzimanja: 1.557

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 114 Kb

str. 53-53

preuzimanja: 196

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 114 Kb

str. 54-54

preuzimanja: 153

citiraj


Sažetak

Inkluzija se, kao suvremeni pedagoški koncept, najčešće operacionalizira kroz redoviti sustav odgoja i obrazovanja. U suvremenoj literaturi inkluzija se eksplicira kao poželjna ideologija odgoja i obrazovanja, no postoje i autori koji upozoravaju da odgojno-obrazovne institucije zapravo podržavaju status quo socijalnih relacija što otežava njezinu implementaciju. Zbog toga se u posljednjih pet do deset godina na međunarodnoj razini sve više počelo govoriti o „obrnutoj” inkluziji – uključivanju djece tipičnog razvoja u posebni sustav odgoja i obrazovanja. Zagovaratelji obrnute inkluzije tvrde kako ona omogućuje djeci tipičnog razvoja učenje u kvalitetnijem okruženju iz više razloga: povoljniji je omjer odraslih i djece, postoji više mogućnosti za provođenje individualizacije načina rada i diferencijacije sadržaja rada, te zbog učiteljeve uske specijaliziranosti za učenje i poučavanje. S druge strane, obrnuta inkluzija djeci s teškoćama u razvoju omogućuje širenje socijalne mreže i stjecanje kompetencija potrebnih za svakodnevno socijalno funkcioniranje. Konkretnim praćenjem načina odgojno-obrazovnog rada u posebnom sustavu odgoja i obrazovanja zapažen je povoljniji omjer djece i odraslih, bolja diferencijacija nastavnih sadržaja te dominacija individualiziranog pristupa učeniku, uz korištenje specifčnih didaktičkih, audio-vizualnih sredstava i pomagala. Sve to ukazuje na postojanje resursa unutar postojećeg posebnog sustava odgoja i obrazovanja koji mogu odgovoriti na pedagoške pretpostavke obrnute inkluzije.

Ključne riječi

inkluzija; obrnuta inkluzija; poseban sustav odgoja i obrazovanja; kvaliteta odgoja i obrazovanja

Hrčak ID:

178845

URI

https://hrcak.srce.hr/178845

Datum izdavanja:

6.11.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.161 *