Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Što za pedagogiju znači pitanje o odnosu potreba i prava djeteta?

Petra Polić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci Odsjek za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 252 Kb

str. 149-160

preuzimanja: 1.110

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 115 Kb

str. 161-161

preuzimanja: 209

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 115 Kb

str. 162-162

preuzimanja: 172

citiraj


Sažetak

U fokusu je rada odnos između potreba i prava djece iz pedagogijske perspektive. Cilj je razmotriti u čemu se sastoji pedagogijski pristup i koji su razlozi za njegovim promišljanjem. Polazi se od dvaju diskursa o djeci koji predstavljaju različite pristupe razumijevanju „djetetove dobrobiti” i „najboljeg interesa djeteta”, to su diskurs potreba i diskurs prava, a prepoznaju se u suvremenim znanstvenim pristupima psihologije i sociologije djetinjstva. Osnovna je ideja rada da je odnos potreba i prava (pasivnosti i aktivnosti, zaštite i participacije) iz pedagogijske perspektive plauzibilno promatrati kroz integraciju dvaju diskursa o djeci, nasuprot isključivim pristupima koji ističu prava, odnosno potrebe. U radu se opisuju diskursi potreba i prava s osvrtom na mjesto koje imaju u suvremenim raspravama u znanosti i u Konvenciji o pravima djeteta te se navode prigovori koji su im upućeni. Nakon konstatiranja pretežite isključivosti diskursa razmatra se pedagogijski pristup odnosu potreba i prava. Tvrdi se da on pretpostavlja defniranje ključnih koncepata – potreba i prava – iz perspektive odgoja te da ga je plauzibilno utemeljiti na integraciji diskursa. Teorijsko utemeljenje integracije diskursa pronalazi se u nekim postavkama duhovnoznanstvene pedagogije. Konačno, pokušaj pozicioniranja pedagogije kao znanosti u ovom problemu može doprinijeti razvoju pedagogijskog pristupa drugim fenomenima unutar istraživanja djetinjstva što bi rezultiralo prepoznatljivim doprinosom njegovu razumijevanju.

Ključne riječi

potrebe djece; prava djece; odnos zaštite i participacije; djetinjstvo; pedagogija djetinjstva; pedagogijski pristup

Hrčak ID:

178846

URI

https://hrcak.srce.hr/178846

Datum izdavanja:

6.11.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.795 *