Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Razvoj učeničkih socijalnih kompetencija nastavom u okviru pedagogije odnosa

Rahaela Varga ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera, Osijek


Puni tekst: hrvatski pdf 291 Kb

str. 87-101

preuzimanja: 1.135

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 129 Kb

str. 101-101

preuzimanja: 156

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 114 Kb

str. 102-102

preuzimanja: 144

citiraj


Sažetak

U radu se iz perspektive pedagogije odnosa problematizira nastava i razvoj učeničkih socijalnih kompetencija koji je moguće ostvariti nastavom kao formom odgoja. Polazi se od uvriježenih pristupa učeničkim socijalnim kompetencijama i njihovu razvoju koji se iscrpljuju u učeničkim vještinama prilagodbe. Kako takvi pristupi nisu prihvatljivi pedagogiji, zagovara se adekvatnije tumačenje koje bi rezultiralo pedagoškim djelovanjem usmjerenim na razvoj socijalnih kompetencija u svrhu stvaranja zajedništva u razredu. Jedno od tumačenja učeničkih socijalnih kompetencija na način koji bi bio prihvatljiv pedagogiji pronalazi se u pedagogiji odnosa i trorazinskome modelu prizme koji opisuje socijalne kompetencije. U radu se postojeći model analizira i modifcira kako bi se prilagodio specifčnostima nastave kao platforme razvoja učeničkih socijalnih kompetencija. U obzir se uzimaju samo bitne odrednice nastave (učenik, učitelj, sadržaj) i odnosi koji te odrednice povezuju (odnos učenika prema sebi, odnos prema drugima, odnos prema sadržaju). Naposljetku se učeničke socijalne kompetencije, uz uvažavanje odnosa prisutnih u nastavi, određuju kao dispozicije zamjetne kroz promjenjivi obrazac ponašanja koji se procjenjuje i mijenja (ili zadržava) u interakciji, a rezultat je individualne refleksije učenika u procesu njihovog moralnog razvoja. Takvo određenje pruža učiteljima polazište za razvoj socijalnih kompetencija njihovih učenika nastavom za koju je nužno da bude kvalitetna.

Ključne riječi

nastava; učitelj; učenik; socijalne kompetencije; pedagogija odnosa

Hrčak ID:

178847

URI

https://hrcak.srce.hr/178847

Datum izdavanja:

6.11.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.870 *