Pregledni rad
https://doi.org/10.15516/cje.v19i2.2340
Habermas i Freire u dijalogu: Pedagoško čitanje Habermasa
Jovana Marojević
; Department of Educational Sciences, Faculty of Philosophy, University of Montenegro
Saša Milić
; Department of Educational Sciences, Faculty of Philosophy, University of Montenegro
Sažetak
Zgusnuti filozofski i sociološki jezik Jürgena Habermasa pokazao se kao složen i nerado „prevodiv“ na pedagoški jezik, pa se u vrlo oskudnoj literaturi koja problematizira pedagošku valentnost njegove teorije svako „pedagoško čitanje“ (što ovaj rad i predstavlja) može smatrati korisnim. Svrha ovog rada upravo je u objašnjenju odgojno-obrazovne relevantnosti njegovih teorijskih koncepata i to putem metodologije utemeljene na komparativnoj analizi Habermasove i Freireove teorije. Identificiranje nedvosmislene sličnosti teorijskih preokupacija te dvojice autora („kolonizirani“ (Habermas) i „opresivni“ (Freire) društveni poredak suvremenosti, i jezik kao „praksis“ (Freire), odnosno „komunikacijska akcija“ (Habermas) kao osnovni način izmjene te iste stvarnosti), pomoći će nam da pedagogiju zasnovanu na Habermasovim filozofsko-sociološkim konstruktima, svrstamo u red kritički orijentiranih, diskurzivnih, epistemološki personalnih i deliberativnih tradicija. Habermasovu konceptu komunikacijske akcije pripisujemo potpunu odgojno-obrazovnu relevantnost, niječući potrebu za stvaranjem nekog više pedagoškog konstrukta koja se sreće kod nekih analitičara Habermasove teorije. Komunikacijska akcija kao takva može se smatrati autentičnom praksom kritičkog obrazovanja u deliberativnom pedagoškom kontekstu, zasnovanom na epistemološkom osvještavanju i legitimiranju vlastitih autoriteta samih učenika. Upravo u tome vidimo habermasovski poziv o koji se suvremena pedagogija ne smije oglušiti.
Ključne riječi
diskurs; emancipacijsko obrazovanje; komunikacijska akcija; kritička pedagogija
Hrčak ID:
185489
URI
Datum izdavanja:
30.6.2017.
Posjeta: 2.155 *