Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Učinak u različito kompleksnim kognitivnim zadacima u stresnim uvjetima

Matilda Nikolić ; Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju
Fanika Ivaković


Puni tekst: hrvatski PDF 1.508 Kb

preuzimanja: 1.414

citiraj


Sažetak

Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi kako stres utječe na obavljanje kognitivnih zadataka različitezahtjevnosti. U istraživanju su korištena tri kognitivna zadatka: zadatak pamćenja na raziniprepoznavanja, zadatak pamćenja na razini dosjećanja i problemski zadatak. Pretpostavljenoje da učinak stresa neće biti jednak na svim razinama zahtjevnosti zadatka, već da će doći dointerakcijskog djelovanja ovih dvaju faktora i to na način da će stres imati negativno djelovanjekod najzahtjevnijeg i ujedno kompleksnijeg zadataka (problemski zadatak), a pozitivno kodnajmanje zahtjevnog zadatka (pamćenje na razini prepoznavanja).U istraživanju je sudjelovalo ukupno 59 ispitanika, studenata Sveučilišta u Zadru čija je prosječnadob iznosila 20,75 godina. Sudionici su podijeljeni u tri grupe, pri čemu je svaka grupa obavljalajednu vrstu zadatka i to u dva navrata, jedan put u uvjetima sa, a drugi put u uvjetima bez stresa.Stres je izazivan prikazivanjem 20-minutnog isječka ratnog filma. Za svaki zadatak su postojaledvije paralelne forme (za svaku eksperimentalnu situaciju po jedna), a svaki sudionik je dolaziodva puta na ispitivanje, s razmakom od oko tjedan dana.Rezultati istraživanja pokazuju da kada je riječ o kognitivno najmanje zahtjevnom zadatku,pamćenju na razini prepoznavanja, izloženost stresu je dovela do poboljšanja učinka, nemaefekta stresa kada je riječ o srednje zahtjevnom zadatku (dosjećanje), dok kod problemskihzadataka, koji su s obzirom na kognitivne zahtjeve najkompleksniji i najzahtjevniji stres imanegativan utjecaj na učinak. Dakle, može se reći da na pitanje kakav je utjecaj stresa na učinaku kognitivnim zadacima nema jednoznačnog odgovora, već njegov utjecaj ovisi o zahtjevnostisamog zadatka.

Ključne riječi

kompleksnost; kognitivni zadaci; pamćenje; stres; učinak

Hrčak ID:

190116

URI

https://hrcak.srce.hr/190116

Datum izdavanja:

14.10.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.822 *