Izvorni znanstveni članak
Roditeljski stres i doživljaj roditeljske kompetentnosti kod majki djece sa i bez teškoća u razvoju
Lejla Osmančević Katkić
orcid.org/0000-0002-8626-0422
; Secondary School Center for Upbringing and Education Zagreb, Croatia.
Maja Lang Morović
; Croatian Institute of Public Health, Zagreb, Croatia,
Emina Kovačić
; Tomislav Špoljar Center for Upbringing and Education, Varaždin, Croatia
Sažetak
Uvidom u dosadašnja istraživanja može se zapaziti kako veći broj autora navodi da majke djece s teškoćama u razvoju najčešće pokazuju više razine roditeljskog stresa negoli majke djece bez teškoća. Više razine roditeljskog stresa također se povezuju s osjećajem roditeljske kompetentnosti. Nadalje, roditeljski stres i osjećaj kompetentnosti često se dovode u vezu sa socijalnom podrškom i bračnim zadovoljstvom. Ovo istraživanje imalo je četiri cilja: odrediti razliku u razinama roditeljskog stresa kod majki djece s teškoćama i bez teškoća u razvoju; odrediti razliku u roditeljskom osjećaju kompetentnosti promatranog kroz dvije subskale: samoprocjena roditeljske efikasnosti i zadovoljstvo roditeljskom ulogom kod majki djece sa i bez teškoća u razvoju; odrediti povezanost između roditeljskog stresa i roditeljskog osjećaja kompetentnosti (samoprocjena roditeljske efikasnosti i zadovoljstva roditeljskom ulogom) svih majki; i odrediti doprinos relevantnih prediktorskih varijabli u objašnjavanju roditeljskog stresa i roditeljskog osjećaja kompetentnosti. U istraživanju su sudjelovale majke 71 djeteta u dobi od 1 do 13 godina iz Varaždina, od toga 38 majki djece bez i 33 majke djece s teškoćama u razvoju. Sve majke ispunile su četiri skale procjene: 1) skalu roditeljskog stresa, 2) skalu samoprocjene kompetentnosti roditelja, koja uključuje dvije podskale – roditeljska samopercepcija efikasnosti u ulozi roditelja i zadovoljstvo ispunjavanjem roditeljske uloge, 3) skalu socijalne podrške te 4) indeks bračne kvalitete. Rezultati t-testova pokazali su značajnu razliku u razini doživljenog roditeljskog stresa između majki djece s teškoćama i djece bez teškoća, kao i samopercepciji osjećaja roditeljske efikasnosti. Sve ispitane varijable u okviru drugog cilja bile su statistički značajno povezane, dok sva tri modela hijerarhijske regresijske analize upućuju da sociodemografske varijable majke, varijable karakteristika obitelji, prisutnost teškoća u razvoju, socijalna podrška i kvaliteta braka objašnjavaju 50,9% varijance u razini roditeljskog stresa, 36,4% varijance u samopercepciji roditeljske efikasnosti, a 35,1% varijance u zadovoljstvu ispunjavanjem roditeljske uloge.
Ključne riječi
roditeljski stres; zadovoljstvo ispunjavanjem roditeljske uloge; roditeljska efikasnost, djeca; teškoće u razvoju
Hrčak ID:
193742
URI
Datum izdavanja:
16.2.2018.
Posjeta: 6.722 *