Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Utjecaj duljine trajanja programa opismenjavanja na Brailleovom pismu na učestalost korištenja Brailleovog pisma

Vlatka Penava ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Croatia.
Ante Bilić Prcić ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Croatia.
Lidija Iličić ; Kindergarten


Puni tekst: engleski pdf 362 Kb

str. 152-162

preuzimanja: 936

citiraj


Sažetak

Značajno smanjenje korištenja Brailleovog pisma te slabljenje pismenosti na Brailleovom pismu općenito, zapaža se u mnogim zemljama još od 80-ih godina prošlog stoljeća. Iako u Hrvatskoj nemamo novijih službenih podataka o pismenosti na Brailleovom pismu, organizacije slijepih osoba te stručnjaci koji s njima rade potvrđuju takav trend i u našoj zemlji. Brojna istraživanja navode različita objašnjenja tog trenda: korištenje rezidualnog vida, dodatne teškoće, razvoj tehnologije, nedostatne kompetencije stručnjaka te integracija učenika oštećena vida u redovni sustav obrazovanja. Cilj je ovog istraživanja utvrditi utječe li duljina trajanja programa opismenjavanja na Brailleovom pismu na korištenje Brailleovog pisma u edukacijskim aktivnostima, aktivnostima slobodnog vremena, svakodnevnim aktivnostima te u aktivnostima organizacije i upravljanja. U svrhu ovog istraživanja, provedenog 2016. godine, konstruiran je opsežan upitnik o korištenju Brailleovog pisma u navedenim područjima. Uzorak se sastojao od devetnaest (N=19) srednjoškolaca oštećena vida koji su u to vrijeme polazili srednju školu u redovnim ili posebnim uvjetima u . Svi učenici bili su opismenjeni na Brailleovom pismu. U obradi podataka korištena je kvantitativna metodologija: robusna diskriminacijska analiza te univarijatna analiza varijance. Rezultati pokazuju da postoji statistički značajna razlika u svim testiranim područjima između grupa ispitanika koji su program opismenjavanja na Brailleovom pismu polazili manje od 6 mjeseci, između 6 i 12 mjeseci, te više od 12 mjeseci. Najbolje rezultate u svim područjima postigli su učenici koji su u program bili uključeni najduže vrijeme. Brailleovo pismo najčešće koriste u edukacijskim aktivnostima, a znatno rjeđe u aktivnostima slobodnog vremena, svakodnevnim aktivnostima te u aktivnostima organizacije i upravljanja.

Ključne riječi

program opismenjavanja na Brailleovom pismu; korištenje Brailleovog pisma

Hrčak ID:

193750

URI

https://hrcak.srce.hr/193750

Datum izdavanja:

16.2.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.140 *