Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v19i4.2655

Čimbenici ovladanosti kolokacijama kod izvornih govornika hrvatskoga jezika

Antonia Ordulj ; Croaticum – Center for Croatian as a Second and Foreign Language, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb
Lidija Cvikić ; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 267 Kb

str. 1167-1197

preuzimanja: 244

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 267 Kb

str. 1167-1197

preuzimanja: 151

citiraj


Sažetak

Istraživanja kolokacija u hrvatskome jeziku uglavnom su usmjerena na njihov lingvistički opis i leksikografsku problematiku, a istraživanja njihove uporabe rijetka su i uglavnom usmjerena na inojezične govornike (Petrović, 2007, Burić i Lasić, 2012, Ordulj, 2016). U ovome se radu donose rezultati istraživanja uporabe kolokacija kod izvornih govornika hrvatskoga jezika. Na temelju obavljenih korpusnih istraživanja obilježja kolokacija i ispitivanja govornika hrvatskoga kao materinskoga jezika, istražen je utjecaj dvaju čimbenika na uporabu kolokacija: čestote kolokacija te asocijativne snage kolokacijskih sastavnica. Istražena je uporaba kolokacija u morfološki neobilježenome obliku (nominativu), u kosim padežima, kao i uporaba u užem i širem kontekstu. Rezultati istraživanja pokazuju da su u uporabi kolokacija kod izvornih govornika ključni čimbenici čestote i asocijativne snage, a da je morfološki oblik kolokacije izvornim govornicima nebitan. Istaživanje je također pokazalo veći utjecaj konteksta na uporabu kolokacija manje čestote i slabije asocijativne snage od uporabe kolokacija veće čestote i jake asocijativne snage. Dobiveni rezultati važni su za razumijevanje općih procesa ovladavanja hrvatskim kao materinskim jezikom i kao polazište za promišljanja o učinkovitijim načinima poučavanja hrvatskoga jezika.

Ključne riječi

asocijativna snaga kolokacije, čestota, kontekst, ovladavanje materinskim jezikom

Hrčak ID:

193777

URI

https://hrcak.srce.hr/193777

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 697 *