Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v19i0.2635

Povezanost ovladavanja hrvatskim standardnim jezikom i plurilingvalnoga školskog okruženja

Dunja Pavličević-Franić ; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Katarina Aladrovic Slovacek ; Faculty of Teacher Education, University of Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 161 Kb

str. 61-74

preuzimanja: 393

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 161 Kb

str. 61-74

preuzimanja: 257

citiraj


Sažetak

Višejezičnost i višekulturalnost jezgreni su čimbenici jezične politike Europske unije. Već se i bilingvalna komunikacija smatra višejezičnošću jer pridonosi stvaranju multilingvalne društvene zajednice. Od europskih se govornika, dakle, očekuje uporaba barem dvaju jezika (materinski i jedan strani jezik). No, u većini europskih obrazovnih dokumenata (ZEROJ, 2005) ističe se trojna višejezična formula prema kojoj se, uz materinski, preporučuje poznavanje još dvaju jezika. Dosadašnja istraživanja (Pavličević-Franić, 2011) potvrđuju činjenicu da se u hrvatskoj osnovnoškolskoj praksi najčešće očituje vertikalni suodnos dvaju jezičnih kodova unutar istoga materinskoga jezika. No, uvođenjem stranoga jezika u 1. razred osnovne škole, sve češće se registrira horizontalna višejezičnost, što dovodi do stvaranja međujezičnoga polja. Takva komunikacijska situacija nužno zahtijeva nove pristupe u procesu učenja hrvatskoga jezika jer jednojezična djeca postaju višejezični učenici. Cilj je istraživanja, stoga, bio ispitati povezanost različitih jezičnih kodova i procesa ovladavanja hrvatskim standardnim jezikom, osobito u razvoju komunikacijske kompetencije, kao i utvrditi vrste jezičnih transferencija unutar međujezičnoga polja. Statistički uzorak čine učenici mlađih razreda osnovne škole među kojima je proveden Test lingvističke i komunikacijske kompetencije (Aladrović Slovaček, 2012). Rezultati pokazuju postojanje paralelnih jezičnih kodova koji nisu prepreka, nego prednost u višejezičnoj školskoj sredini i koji pozitivno utječu na proces učenja hrvatskoga standardnoga jezika u ranojezičnome razdoblju.

Ključne riječi

horizontalna višejezičnost; međujezično polje; nastava hrvatskoga jezika u osnovnoj školi; plurilingvalna komunikacija; vertikalna višejezičnost

Hrčak ID:

193800

URI

https://hrcak.srce.hr/193800

Datum izdavanja:

3.8.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.670 *