Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v19i0.2681
Odnos funkcionalnog kapaciteta i tjelesne aktivnosti učenika
Marko Badrić
; Faculty of Teacher Education University of Zagreb
Kristina Ravlić
; Dragutin Tadijanović Primary School in Petrinja
Sažetak
Cilj istraživanja bio je utvrđivanje povezanosti tjelesne aktivnosti i funkcionalnog kapaciteta učenika primarnog obrazovanja. S obzirom na sve manju svijest o tome kako je zdravlje vrlo tijesno povezano s kretanjem, posljednjih je desetljeća broj pretilih osoba, djece i mladeži u značajnom porastu. U suvremenom načinu života djece i mladeži sve više nedostaje kretanja i igre na otvorenom, a prevladava sedentarni način života (TV, Internet, Play station...), što se nepovoljno odražava na razvoj sposobnosti i znanja djece, ali i na njihov zdravstveni status. U istraživanju je sudjelovalo 80 učenika trećeg razreda osnovne škole od kojih 43 dječaka (srednja dob 9,30±0,46 godina) i 37 djevojčica (srednja dob 9,29±0,47 godina). Učenici su pohađali dvije osnovne škole sa područja grada Petrinje i to Prvu Osnovnu školu i Osnovnu školu Dragutina Tadijanovića. Istraživanje je provedeno u školskoj godini 2014./2015. Uzorak varijabli činile su antropometrijske mjere: tjelesna visina, tjelesna težina, kožni nabor nadlaktice, kožni nabor leđa, kožni nabor trbuha. Funkcionalne sposobnosti provjeravane su testom trčanja 3 minute - F3, koji se koristi za procjenu razine funkcionalnih sposobnosti u primarnom obrazovanju u Republici Hrvatskoj. Razina tjelesne aktivnosti procijenjena je PAQ-C upitnikom. Na osnovi dobivenih rezultata vidljivo je da od ukupnog uzorka ispitanika njih 60 % ima normalan postotak masti u organizmu, a da je gotovo 40 % učenika s prekomjernim postotkom masti u organizmu. Zaključak ovog istraživanja ukazuje na visok postotak učenika koji imaju prekomjernu tjelesnu težinu. Funkcionalni kapacitet inverzno je povezan s indikatorima pretilosti, što znači da učenici s višim vrijednostima funkcionalnog kapaciteta imaju manji postotak masti u organizmu. Školsko doba najpovoljnije je vrijeme za stimuliranje i pozitivan utjecaj na pravilan rast i razvoj djece, a propuštene mogućosti u toj dobi ne mogu se nadoknaditi u kasnijim životnim razdobljima.
Ključne riječi
pretilost; aerobni kapacitet; funkcionalne sposobnosti; učenici; škola
Hrčak ID:
193792
URI
Datum izdavanja:
3.8.2017.
Posjeta: 2.195 *