Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Dogradnja i rekonstrukcija motokompresorske stanice na pogonu podzemnog skladišta plina Okoli

Ivan Orešković ; Podzemno skladište plina d. o. o.


Puni tekst: hrvatski pdf 2.218 Kb

str. 90-99

preuzimanja: 581

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Dogradnja i rekonstrukcija motokompresorske stanice na pogonu podzemnog skladišta plina Okoli strateški je važna za tvrtku Podzemno skladište plina d.o.o., jer je riječ o jednom od najbitnijih tehnoloških procesa u radu skladišta. Projekt je pokrenut zbog tehničke zastarjelosti postojećih, 29 godina starih jedinica, njihova mogućega štetnog utjecaja na okoliš, kao i mogućih operativnih rizika od nedostatka rezervnih kapaciteta. Implementacija novih tehnoloških rješenja pri realizaciji projekta omogućit će PSP-u dodatno poboljšanje kvalitete usluge povećanjem satnih kapaciteta utiskivanja, osiguranje rezervnih kapaciteta, diversifikaciju pogonskog energenta, bitno poboljšanje utjecaja na okoliš i znatne uštede u poslovanju.

Ključne riječi

podzemno skladište plina; kompresor; motor; elektromotor; trafostanica; smanjenje emisija štetnih plinova NO× i CO

Hrčak ID:

198052

URI

https://hrcak.srce.hr/198052

Datum izdavanja:

6.4.2018.

Posjeta: 1.313 *




Uvod

Podzemno skladište plina d. o. o. (PSP) operator je sustava skladišta plina koji vodi, održava i razvija sigu- ran, pouzdan i učinkovit sustav podzemnih skladišta prirodnog plina. Podzemna skladišta plina temelj su sigurnosti i fleksibilnosti opskrbe plinom, a njihova važnost i uloga ogleda se u: 1. uravnoteženju dobave i potrošnje plina (sezon- ske i dnevne); 2. optimalnoj (ujednačenoj) proizvodnji plina; 3. povoljnijoj kupnji plina (satna dinamika dobave jednaka je tijekom cijele godine). Osnovni problem dobavljača prirodnog plina iz uvoza i iz domaće proizvodnje, kao i opskrbljivača krajnjih potrošača jest pojava dnevnih i sezonskih oscilacija u potrošnji, ponajprije na strani distribucije (široke potrošnje, odnosno kućanstava). Skladištenje plina u podzemnim, geološkim strukturama: podzemna skladišta plina osmišljena su kao način na koji bi se mogli pohraniti „viškovi“ plina koji se javljaju u toplijem dijelu godine i to: ■ u blizini krajnjih potrošača, ■ u velikim količinama, ■ na duže vrijeme i ■ u istom stanju u kojemu se i rabe ■ te da bi se mogli (djelomično ili potpuno) iskori- stiti u hladnijem dijelu godine kada plina „nedo- staje“. S obzirom na karakter skladišta na lokaciji Okoli, koje je sezonsko, rad skladišta dijeli se na dva ciklusa: ■ ciklus utiskivanja plina ■ ciklus povlačenja plina. Dva su osnovna pokazatelja koja pri ciklusu utiski- vanja definiraju mogućnosti skladištenja: ■ kapacitet bušotinskog fonda i ■ kapacitet motokompresornice. Budući da je stanje motokompresornice jedna od bitnijih pretpostavki za rad skladišta, tvrtka Podzemno skladište plina d.o.o. pokrenula je projekt „Rekonstruk- cije i dogradnje motokompresorske stanice postrojenja na Okolima“. Projekt je pokrenut zbog: ■ tehničke zastarjelosti postojećih, 29 godina starih jedinica; ■ velikih troškova OPEX-a; ■ mogućega štetnog utjecaja motokompresorskih jedinica na okoliš; ■ mogućih operativnih rizika od nedostatka rezer- vnih kapaciteta, a radi: ■ mogućnosti diversifikacije pogonskoga goriva, ■ povećanja konkurentnosti skladišta s obzirom na broj dana utiskivanja.

Tablica 1 Tehnički podaci kompresora
MK-INMK-2NMK-5N
ProizvođačDresser RandDresser RandDresser Rand
Tip7HOS67HOS67HOSS7
Protok m3/h50.00050.00080.000
Hod (mm)177,8177,8177,8
Brzina vrtnje (rpm)100010001000
Broj cilindara666
Broj cilindara po stupnju kompresije333

Tablica 2 Tehnički podaci plinskih motora
MK-INMK-2N
ProizvođačGE WaukeshaGE Waukesha
Tip16V 275GL+16V 275GL+
Snaga (kW)36053605
Maksimalna brzina vrtnje (rpm)10001000
Brzina vrtnje (rpm)100010001000
Broj cilindara1616

Tablica 3 Tehnički podaci elektromotora +M-MK-5N
ProizvođačABB
TipAMI 710L6P BAPM asinnkroni s kaveznim rotorom
Tip protueksplozijske zaštiteEx px II T3
Nazivna snaga (kW)3200 – 6400
Pogonski napon (V)3450 – 6900
Frekvencija (Hz)25,2 – 50,2
Brzina (o/min)500,0 – 1000,3
Struja (A)615
Faktor snage0,9
Radna točka5900 kW; 6,9 kV; 50,2 Hz; 1000 o/min
Način pokretanjaPretvarač napona i frekvencije

Tablica 4 Tehnički podaci pretvarača napona i frekvencije +TD-MK-5N
ProizvođačABB
TipACS5000
Opseg izlaznog napona (V)0 – 6900
Opseg izlazne frekvencije (Hz)0 – 50
Snaga na osovini priključenog motora (kW)5900
Najveća trajna izlazna struja (A)581
Broj pulseva36

Tablica 5 Osnovni podaci o transformatorima
Energetski transformator +TA1
Nazivna snaga (MVA) 10
IzolacijaMineralno ulje
Prijenosni omjer (kV)35 (20,2)/10,5
Frekvencija (Hz)50
Ispravljački 36-pulsni transformator +TI
Primjena36-pulsni (2 × 18)
Broj faza3/18
Nazivna snaga (kVA)6917 (2 × 3458,5)
IzolacijaMineralno ulje
Prijenosni omjer (kV)10.500/(6 × 1980)

Tablica 6 Popis opreme upravljačkog sustava
Redni brojOpisProizvođač i model
1.Unit Control Panel MK-1Allen-Bradley ControlLogix® 1756
2.Bartec POLARIS Panel PC 15«Bartec POLARIS Panel PC 15«
3.Unit Control Panel MK-2Allen-Bradley ControlLogix® 1756
4.Operaterski panel MK-2Bartec POLARIS Panel PC 15«
5.Unit Control Panel MK-5Allen-Bradley ControlLogix® 1756
6.Operaterski panel MK-5Bartec POLARIS Panel PC 15«
7.Sustav za nadzor vibracija N/BBently Nevada 3500 + System 1
8.Upravljački sustav DCS-aABB AC800M

naftaiplin-38-90-g1.png naftaiplin-38-90-g2.png naftaiplin-38-90-g3.png naftaiplin-38-90-g4.png naftaiplin-38-90-g5.png naftaiplin-38-90-g6.png naftaiplin-38-90-g7.png


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.